Satsning på gruvor i budgeten

Dela denna artikel

Stockholm Publicerad 4 september 2012 kl. 22:38 Uppdaterad 5 september 2012 kl. 16:25
  • SCANPIX JANERIK HENRIKSSON / SCANPIX

I höstbudgeten föreslår regeringen miljardsatsningar på infrastruktur och forskning för gruvnäringen. Rakt i Socialdemokraternas fotspår, anser Jennie Nilsson (S).

Gruvnäringen är för Sverige vad oljan är för Norge, sade statsminister Fredrik Reinfeldt vid pressträffen i LKAB:s högkvarter i Kiruna där regeringen presenterade sin satsning i höstbudgeten på gruvnäringen.

Regeringen föreslår i höstbudgeten pengar för att rusta upp Malmbanan och vägen mellan Pajala och Svappavaara. Sammanlagt handlar det om investeringar på cirka 3,5 miljarder kronor från 2013 till 2017 i, som regeringen beskriver det, gruvrelaterad infrastruktur.

Regeringen motiverar satsningen med att det finns stor efterfrågan på malm från Kina och andra snabbväxande länder.

— Det finns många aktörer som vill göra investeringar i Norrbotten, men då måste infrastrukturen förbättras, säger Reinfeldt.

Mest överhängande är att förbättra vägen mellan Pajala och Svappavaara, eftersom en ny gruva öppnas där snart.

— Vi tror att det här ger ytterligare framtidstro till en del av Sverige där den redan är stark och där investeringar kommer att göra Norrbotten ännu starkare, sade statsministern.

Regeringen presenterar också den totala omfattningen av satsningarna i infrastruktur fram till 2025, från 2014. Enligt regeringens egen uppgift innebär det en ökning med 106 miljarder kronor för perioden, jämfört med den tidigare perioden för planering, 2010-2021.

Regeringen har ännu inte presenterat hur dessa extra miljarder ska användas, men enligt Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm stämmer det "ganska väl" överens med Trafikverkets önskemål i den så kallade kapacitetsutredningen.

— Min utgångspunkt är att man nu går på de förslag som vi lagt i kapacitetsutredningen, att vi får de resurser som vi har föreslagit helt enkelt, säger Malm.

Han bedömer att pengarna räcker till den högre av de två alternativa ambitionsnivåer som föreslås i kapacitetsutredningen. Det innebär till exempel att järnvägssystemet ska återfå de restider som fanns år 2000, bland annat att åter nå ned mot fyra timmar på sträckan Stockholm-Malmö.

Socialdemokraterna är positiva till satsningarna.

— Regeringen anstränger sig för att lägga sig så nära oss som det bara går. De vågar väl inget annat, säger Jennie Nilsson, näringspolitisk talesperson för Socialdemokraterna.

Regeringens föreslagna ökning av ramen för infrastruktur från 2014 och fram till 2025 är också bra, enligt Jennie Nilsson.

— Det innebär att de närmar sig och lägger sig på samma nivå som oss, säger hon.

Både Miljöpartiet och Vänsterpartiet tycker att upprustningen av Malmbanan är bra, men de saknar besked om en eventuell framtida järnväg för att frakta malm från den snart öppnade gruvan vid Pajala till Svappavaara.

Annie Lööf säger att satsningen på gruvnäringen är viktig för att Sverige ska bibehålla sin position som ledande gruvnation. Under fyra år vill regeringen också lägga 200 miljoner kronor på forskning inom gruvområdet, skriver utbildningsminister Jan Björklund (FP) och näringsminister Annie Lööf (C) i en debattartikel i Dagens Industri.

— Det som är positivt är att gruvnäringen skapar fler jobb, fler företag och en ökad framtidstro i de här regionerna som i decennier har haft en negativ befolkningsutveckling. Nu vänder trenden. Gruv- och mineralnäringen är tillväxtmotorn för fler jobb, säger hon till TT.

TT

Textförstoring

Kommentarer

I dag: 19.00 BoIS-Jönköping i superettan

Ekonomi

Huvudnyheter