Vår farliga saltkonsumtion
Varje dag får vi svenskar i oss ungefär två teskedar salt, det vill säga 10–12 gram. Det borde bara vara hälften så mycket. De som konsumerar stora mängder salt riskerar nämligen att utveckla högt blodtryck, som i sin tur är en av de främsta orsakerna till hjärtproblem och stroke.
Bildmaterial
Den som äter stora mängder salt mat riskerar att få hjärtproblem och stroke.
Undvik att salta extra på maten.
Ett stort saltintag kan leda till förhöjt blodtryck.
Tips för att undvika för mycket salt
Ät mindre av salta chark- och köttprodukter, extrasaltat bordsmargarin, vissa dessertostar, salta snacks, soppor och såser.
Välj frukostflingor, bröd och pålägg som innehåller mindre salt. Titta efter nyckelhålsmärkta varor.
Minska mängden salt i matlagningen. Även sojasåser och buljong innehåller mycket salt. Att jämföra produkter inom samma sortiment kan göra stor skillnad.
Smaksätt med färska örter eller örtkryddor i stället, men se upp med kryddblandningar som ofta innehåller mycket salt.
Sätt smak på maten med vitlök, ingefära, chili, citron, lime och rött eller vitt vin.
Byt ut vanligt salt mot mineral- eller örtsalt, som innehåller mindre mängd natrium.
Undvik att salta extra på maten.
Källa: Livsmedelsverket
Fakta om salt
+ Salt är livsnödvändigt för oss människor, men det är bara i extrema fall vi kan drabbas av saltbrist.
+ Salt är världens vanligaste förekommande mineral.
+ Svenska jordar är jodfattiga, därför är salt med tillsatt jod en av de viktigaste jodkällorna. För lågt intag av jod kan orsaka struma.
+ Den vetenskapliga beteckningen på salt är natriumklorid.
+ Det engelska ordet för lön, salary, har sitt ursprung i latinets salarium, saltpengar, eftersom soldater till viss del betalades med salt.
+ Redan 2 000 år före Kristus användes salt för att konservera mat.
+ Döda havet innehåller cirka 33 procent salt.
+ Det sägs att om man strör ut en linje salt över tröskeln kan vampyrer inte kliva över den.
+ Att spilla ut salt anses av vissa ge otur. Men om man slänger lite salt över axeln sägs oturen ge vika.
TT Spektra
Hälsa. Nu skulle man kunna tro att förklaringen till vårt stora saltintag ligger i ihärdigt användande av saltkaret på middagsbordet, men så är det inte. Tvärtom. Det vi strör på rätterna i efterhand utgör bara en liten del av den totala saltmängden. I stället kommer hela 75–80 procent från den redan beredda maten.
Soltorkade tomater, smaskiga oliver, fetaost, buljong och smakrika fonder är bara några exempel på middagsingredienser med höga salthalter.
– Ost, bröd, chips och andra snacks finns det också gott om salt i, säger Lena Hulthén, professor i klinisk nutrition vid Sahlgrenska universitetet i Göteborg.
Nyligen genomförde Lena Hulthén en studie där 100 unga män i 20-årsåldern fick lämna urinprov och även redovisa vad de ätit under ett dygn, och hur mycket. Resultatet visade att de fick i sig minst dubbelt så mycket salt än vad som rekommenderas.
Lena Hulthén blev inte förvånad, tidigare forskning har visat detsamma. Men hon påpekar att det är alarmerande att vår saltkonsumtion är så hög och att något måste göras.
– Vi måste helt enkelt se till att människor blir medvetna om hälsoriskerna, säger hon.
I Finland är livsmedelsproducenterna sedan 1994 skyldiga att märka alla varor med exakt saltinnehåll, vilket har resulterat i att våra grannar i öst får i sig betydligt mindre salt än vi här på andra sidan Östersjön. Men det finns mål för sänkt saltintag även i Sverige.
Sedan några år pågår ett arbete där Livsmedelsverket försöker förmå livsmedelindustrin att dra ned på saltet i sina produkter. Förhoppningen är att halvera saltintaget på fem år. Producenterna är med på tåget, under förutsättning att konsumenterna efterfrågar det.
– Att drygt ett kilo färdiga, frysta kåldolmar innehåller 20 gram salt är helt orimligt, säger Lena Hulthén.
Och hon betonar att det faktiskt går att få smaklökarna att acceptera mindre salt – även om man är van med rejäl sälta.
– Åker man till Finland tycker man till en början att rågbrödet saknar saltsmak, men efter tre dagar är den känslan borta. Det går snabbt att vänja sig. Och väl tillbaka i Sverige blir upplevelsen av det höga saltintaget påtaglig, säger Lena Hulthén. TT Spektra







Kommentarer
-
Genom att kommentera på hd.se så godkänner du våra regler.
Kommentarer via Disqus