Ingen trygghet vid teleavbrott

Helsingborg Publicerad 8 augusti 2012 kl. 14:47 Uppdaterad 8 augusti 2012 kl. 16:06

Trygghetslarmen hos tusentals Helsingborgare blev värdelösa när telenätet inte fungerade. Brukarna fick inget veta.

När telefonförbindelsen bröts för 2100 av Telias telefonabonnenter i Helsingborg på måndagen innebar det även att flera hundra trygghetslarm slutade fungera.

– Jag bor på Drottninggatan och vi är nästan bara gamla i huset, berättar Maj-Britt Hamgård, 88. Vi brukar på skämt kalla området "Änkornas Paradis".

Det var ett hårdvarufel i Telias växel som slog ut telenätet i norra Helsingborg klockan 13.30 på måndagen.

– Jag märkte ju att telefonen inte fungerade, säger Maj-Britt Hamgård men tänkte inte så mycket på larmet förrän på kvällen.

Då hon larmade för att se om det fungerade tutade det bara i trygghetslarmets mottagare.

– Jag har mobiltelefon och kan använda den så för egen del blev jag inte så orolig. Men många av mina vänner i området är helt beroende av att kunna larma via trygghetslarmet.

Ingrid Christiansen som är enhetschef på Vård- och omsorgsförvaltningen i Helsingborg medger att det är ett problem att larmen slutar fungera vid teleavbrott.

– Så fort vi får reda på det skickas det ut meddelande till våra hemvårdare så att de kan göra besök hos de brukare som kan behöva hjälp.

Det är således inte alla som har trygghetslarm som får besök och det finns ingen rutin som säkerställer att beskedet når hemvården inom en viss tid.

– Det kan ta otroligt lång tid, säger Annika Hübner som är VD på Trygghetsjouren AB, företaget som tar emot och handlägger trygghetslarm från bland annat Helsingborg. Vi har framfört detta till Telia, senast vid ett möte för ett par veckor sedan. Jag hoppas att de ska vara positiva till att meddela oss direkt när det uppstår problem på telenätet.

Hur upptäcker ni det nu då?

– Det är om någon av brukarna ringer oss via mobil, eller när vi inte får respons när vi provlarmar. Det gör vi en gång per dygn.

Så det kan ta upp till 24 timmar innan ni blir varse felet?

– Ja tyvärr är det så i dag.

Telia betonar att de följer gällande lagstiftning.

– Vi meddelar SOS-Alarm när det blir ett teleavbrott. Sedan är det upp till räddningsledaren att vidta åtgärder, säger Karin Nordlund, informatör på Telia.

SOS-Alarm har dock inte något ansvar för att trygghetslarmen fungerar.

– Det är upp till den som har hand om larmet att se till att det finns alternativa larmvägar, säger Fredrik Bergengård, presstalesman på SOS-Alarm. Det är ett komplext problem eftersom det finns många olika operatörer och det har inte blivit mindre komplext i och med att fler använder IP-telefoni.

Telefelet åtgärdades vid lunchtid på tisdagen.

Håkan Lindgren
042-489 90 48

Textförstoring

Dela

Kommentarer

Helsingborg

Veckans Hallå! Helsingborg

Huvudnyheter

STÄNG X