Svårt hantera mobilerna i klassrummen

Dela denna artikel

Helsingborg Publicerad 9 januari 2013 kl. 04:00
  • "Datorn är samhällets och skolans vanligaste och bästa hjälpmedel, men den ska inte vara i centrum för undervisningen, i centrum är pedagogiken", säger IT-gymnasiets rektor Magnus Ericsson.HD/NST Sonny Thoresen

Mobiltelefonernas intåg i skolvärlden har gått relativt snabbt. I mitten av 2000-talet började vi skriva om skolornas "problem" med elevernas telefoner. En del lärare ville förbjuda dem i klassrummen. År 2007 drev skolminister Jan Björklund (FP) igenom en ändring av skollagen så att lärarna fick rätt att beslagta telefonerna.

I dag används de ofta till skolrelaterade saker, som att söka information. Förbud är inte längre aktuellt. Men att hitta bra förhållningssätt är en utmaning. Både för lärare och för elever.

Matilda Lindström som går i åttan på Kunskapsskolan är helt fast i mobilspelet Mega run. Hon har spelat hela helgen.

– Det är ett nördspel. Man springer och samlar diamanter.

Hon säger att hon bara spelar lite på lunchrasten. Men hon ser att andra spelar på lektionerna.

– När läraren frågar säger man att man antecknar. Fast att man spelar.

Det spelas Angry birds, Minecraft och Wordfeud. En kille följer NFL, kollar resultaten för det egna laget i en app. Instagram är också en stor källa till distraktion.

– Man kan lätt bli lite besatt av att vara med mobilen, säger Matilda Lindström.

På Kunskapsskolan, en åk 6-9-skola, är grundregeln att man ska använda mobilen/läsplattan/datorn till skolarbete. Frihet under ansvar kan man kalla linjen. Så länge man varken stör sig själv eller någon annan är det mesta okej. Man får lyssna på musik, men sociala medier ska hållas till rasterna liksom sms:ande och val av musiklistor.

– Man ska inte göra mobilen till ett stort bekymmer, utan till ett pedagogiskt verktyg, säger Kunskapsskolans skolchef Joakim Andersson.

En del lärare menar att det alltid har funnits barn som varit lättdistraherade och ägnat sig åt annat än skolarbetet. Förr kanske de ritade eller skickade lappar, i praktiken är det ingen större skillnad i dag. Andra menar att det är en vanesak, med tiden lär sig eleverna att hantera störningarna från mobilerna.

– För fyra år sedan var det lite hett med vissa saker. Facebook hade inte funnits länge, touchen hade knappt kommit. Då var det svårare att stävja än i dag, säger Magnus Ericsson, rektor på IT-Gymnasiet.

Skolorna har utvecklat en mer liberal inställning till de privata mobilerna och läsplattornas närvaro. Men de är fortfarande distraktioner som måste hanteras. Läraren Maria Åkesson på Kunskapsskolan beskriver känslan när hon föreläser och ser hur eleverna tittar ner på mobilerna.

– Jag vill inte att det ska plinga och ringa, men jag kan ju inte kolla 50-60 elever. Det är omöjligt. Det är också en så tråkig diskussion att ta. "Vad gör du? Du måste stänga av". Det enda jag kan göra är att påminna om våra förhållningsregler.

På en del skolor tar läraren mobilen om eleven gör fel saker. Upprepas det lämnas den till rektorn och får lösas ut av föräldrarna. Men till exempel gymnasieskolan Rönnowska har slutat samla in telefonerna. Där gäller i stället ljudet av, och att de inte får störa. På IT-gymnasiet i Helsingborg har "locket ner" blivit en vanlig term när läraren ska ha en genomgång. Trots att skolan heter IT-gymnasiet är en del lektioner helt utan dator/mobil/läsplatta.

– Det mesta man gör i datorn och mobilen är underhållnig. Att ha tillgång kanske inte alltid främjar skolarbetet, säger IT-gymnasiets rektor Magnus Ericsson.

Pamela Kocken
042-489 90 04

Charlotte Ågren

Textförstoring

Men dagens unga har väl smartare hjärnor?

Ibland hör man sägas att dagens ungdomar har bättre simultankapacitet än äldre generationer, inte minst hävdar de själva det ibland. De kan chatta samtidigt som de räknar avancerad matte. De kan skriva rapporter och svara på sms samtidigt. Riktigt så är det inte. Forskning visar att vi presterar bättre när vi fokuserar på en sak åt gången. Man kan träna sig på att växla snabbare mellan olika uppgifter. Olika individer är också olika bra på att hoppa fram och tillbaka. Men varje gång koncentrationen bryts får man börja om. Bäst presterar man, ung som vuxen, om man gör en sak i taget.

Även på universiteten

"Studenterna kommer på föreläsningar med några av dagens största vetenskapsmän och sitter och kollar sin e-post", säger en professor på Massachusetts Institute of Technology i boken "Nedkopplad" av Susan Maushart. En del universitet i USA stryper internettillgången under föreläsningarna. Andra menar att skolorna i stället måste utnyttja teknikens dragningskraft i undervisningen.

Läs mer

Kommentarer

I dag: 19.20 Öster–ÄFF i superettan

Helsingborg

Huvudnyheter