Lagarbete för elevernas bästa

Helsingborg Publicerad 19 augusti 2013 kl. 04:00
  • Tågaborgsskolans lärarteam är beredda när eleverna tittar in.HD/NST Linda Stolpe-Margenberg

  • Ett gäng longboards har köpts in för att användas när elever och lärare förflyttar sig i staden. Här ger sig rektor Chris Hansen-Sonestam i kast med en balansakt.HD/NST Linda Stolpe-Margenberg

  • Fredrik Hedström, Petra Henderson och Therés Löfgren tillhör de lärare som inte tidigare arbetat på Magnus Stenbocksskolan, föregångaren till Tågaborgsskolan. De är eld och lågor över det arbetssätt som ska praktiseras på den nya skolan.HD/NST Linda Stolpe-Margenberg

Intresset för Tågaborgsskolan överträffar kalkylerna. Vid terminsstarten kan skoledningen räkna in 513 elever. Gamla och nya lärare jobbar i team. "Vi kommer att kunna binda ihop ämnena på ett annat sätt än tidigare", säger Lena Nilsson, lärare i team 9.

Förväntan, spänning och nyfikenhet ligger i luften på Tågaborgsskolan. När tidningen tittar in har personalen varit på plats i en dryg vecka för att förbereda det första läsåret på den sprillans nya F–9-skolan.

I lärarlagen (teamen) finns både pedagoger med lång erfarenhet från Magnus Stenbocksskolan, som ju ersätts av nybygget, och värvningar utifrån.

Till de sistnämnda hör Therés Löfgren, SO-lärare, som tidigare tjänstgjort i Svedala och Hjärup. Hon ingår i team 7 och ska alltså undervisa sjundeklassare.

– De flesta skolor har arbetslag, men det är inte alltid som man får möjlighet att jobba i team på det här sättet, säger hon.

I arbetsmodellen ingår att de olika ämnena kan gå in i varandra och kombineras så att elevernas lärande och helhetssyn förhoppningsvis gynnas.

– Det blir mer dynamiskt och som lärare har vi större möjlighet att bestämma hur undervisningen ska läggas upp och dra nytta av varandras kompetenser, säger SO-lärarkollegan Fredrik Hedström, team 9, som senast jobbade på en skola i Kävlinge.

Petra Henderson är engelsklärare i team 9 och kommer från gymnasievärlden. Hon ser också flera vinster med arbetssättet.

– Tack vare att vi är flera pedagoger i ett team har vi större möjligheter att möta elevernas behov, säger hon.

Nytänkandet och chansen att vara med och bygga upp en ny verksamhet var tungt vägande skäl till att hon, Fredrik Hedström och Therés Löfgren sökte sig till just Tågaborgsskolan.

– I alla team finns lärare som jobbat med eleverna förut och kan dela med sig av sina kunskaper. Därigenom blir övergången naturlig, säger Petra Henderson.

Några som är bekanta medflera av eleverna sedan tidigare är Anki Lagesson, Cicki Sjögren, Sigbritt "Sigge" Sjölander och Lena Nilsson som har jobbat mellan 20 och 25 år på Magnus Stenbocksskolan.

– Det känns ungefär lika pirrigt som det brukar göra inför höstterminen, men det finns en annan förväntan eftersom allt är nytt, säger Anki Lagesson, bildlärare i team 8, som tror att hennes ämne kan bli mer framträdande genom det nya arbetssättet.

Rörelse, känsla, musik är några ledord i sammanhanget. Och det kommer att märkas för eleverna, menar Cicki Sjögren, spansklärare i team 8.

– Jag har tidigare använt musik som ett led i undervisningen, så den biten är inte helt ny, berättar hon.

Magnus Stenbocksskolans huvudbyggnad stängdes av säkerhetsskäl våren 2004. Bjälklagen visade sig vara i så dåligt skick att man inte vågade ha undervisning på de övre våningarna.

De senaste nio åren har bara källaren och delar av den första våningen kunnat användas. Mesta verksamheten har under tiden bedrivits i paviljonger.

Lärarna är mycket glada över att få ta nya lokaler i besittning.

– Det känns underbart. Och det ska bli fantastiskt spännande och utmanade att börja med detta nya, säger "Sigge" Sjölander.

Magnus Ransheim
042-489 90 91

Textförstoring

Dela

Läs mer

Kommentarer

Helsingborg

Veckans Hallå! Helsingborg

Huvudnyheter

STÄNG X