Diskussioner om flygplatsen fortsätter

Höganäs Publicerad 20 november 2004 kl. 18:46

Planer på att flytta flygplatsen i Höganäs blir inte verklighet nu. Flygklubben siktar istället mot ett längre arrende på nuvarande plats och ett nytt plan som klarar bullergränserna.

HÖGANÄS. Redan 2002 lämnade Nordvästra Skånes Flygklubb som driver flygplatsen in en anmälan enligt miljöbalken till Höganäs kommun. Det var de skyldiga att göra, men först nu kommer den att behandlas av miljönämnden.
- Anmälan behövde revideras och kompletteras. Sedan har det pågått diskussioner om hur vi ska göra med flygplatsen. Nu har en ny omgjord anmälan kommit in, förklarar miljöchef Richard Åkesson.

Diskussionerna, som fortfarande pågår, handlar om bullret och hur man ska minska det. Boende i den sydvästra delen av centralorten, kring Månstorpsområdet, har klagat. Och det är klarlagt att skolflyget, när det lyfter från en av banorna inte hinner komma så pass högt att det underskrider bullergränsen på 70 decibel, utan hamnar kring 74 decibel.
- Huvudproblemet är att banan ligger för nära bebyggelse. Därför har man också diskuterat att lösa in jordbruksmark och flytta den en bit åt sydost. Men det har markägaren sagt nej till, förklarar Richard Åkesson.
Därför får flygplatsen ligga kvar där den gör nu konstaterar Lennart Westerlund, skolchef och miljöansvarig i flygklubben. Men de vill ha ett längre arrende än det nuvarande som löper på två år, med ett års uppsägning, för att kunna satsa mer långsiktigt.
- I förhandlingarna med kommunen pratar de om tio år, vilket är ett minimum för oss. Vi vill helst ha 20 år, säger Lennart Westerlund.

Efter klagomålen beslöt miljönämnden sommaren 2002 att begränsa antalet starter för skolflyget som upplevs som mest störande på grund av upprepade starter och landningar. Beslutet överklagades av en privatperson som ansåg att det inte var tillräckligt och länsstyrelsen har fortfarande inte behandlat ärendet.
Men enligt Lennart Westerlund har flygklubben följt beslutet, och även gått längre än så för att störa så lite som möjligt.
- På lördagar tillåts bara ett visst antal starter, och på söndagar handlar det om ännu färre. På kvällarna flyger vi i princip inte alls medan det på vardagar fram till klockan 18 inte förekommer några restriktioner. Dessutom har vi stoppat andra skolfyg som tidigare kom hit och övade. Det är bara vi själv som får flyga nu, berättar han.
De försöker dessutom anpassa övningarna efter vindförhållandena, som styr vilken bana som ska användas.
- Det är en planeringsfråga för oss som håller på med flygutbildning. Vi behöver inte träna starter just de dagar som den berörda banan måste användas, säger Lennart Westerlund och konstaterar att de inte får några klagomål numera.
Flygklubben har dessutom sagt att senast i december 2007 ska de ha ett skolplan som klarar bullergränsen.
- Det kan vara ett helt nytt plan, eller så bygger vi om det plan vi har, säger Lennart Westerlund.

När anmälan behandlas av politikerna i miljönämnden kommer de antagligen att få ta ställning till ett förslag från miljöchefen som även innebär reglering av privatflyget.
- 35 procent av verksamheten är privatflyg, det är sex plan som hör hemma i Höganäs och gästflyg. Man bör sätta en gräns för antalet tillåtna flygrörelser med dessa, anser Richard Åkesson.
Det har Lennart Westerlund inget emot.
- Att man har en viss form av gränser för de privatplan som överskrider 70 decibel verkar rimligt. Bara de får tid att bygga om planen så går det lösa, anser han.

Anette Rantala
anette.rantala@hd.seTel 042-489 94 22

Textförstoring

Dela

Kommentarer

I dag: 19.20 Hammarby - ÄFF i superettan.

Höganäs

Veckans Hallå! Höganäs

Huvudnyheter

STÄNG X