Floskler vi älskar att hata

STOCKHOLM Publicerad 29 november 2006 kl. 11:08 Uppdaterad 29 november 2006 kl. 12:07

Alla använder dem, fast vi vet att vi inte borde. Det finns egentligen inga sammanhang där ord som pinpointa, hygienfaktor och koncepttänk känns riktigt rätt. Flosklerna har nu fått en egen tio-i-topp-lista.

Alla använder dem, fast vi vet att vi inte borde. Det finns egentligen inga sammanhang där ord som pinpointa, hygienfaktor och koncepttänk känns riktigt rätt.

Flosklerna har nu fått en egen tio-i-topp-lista.

Sannolikt syndas det mest inom medie- och reklambranschen och därför är det väl passande att branschorganisationen Sveriges Mediebyråer börjat med topplistan inför sin Stockholm Media Week nästa år.

"Det är fantastiskt roligt med floskler vi älskar att hata. Listan över de verkligt viktiga branschuttrycken ligger på hemsidan och alla kan skicka in sina bidrag", säger Per Rosvall, vd för Stockholm Media Week och Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Den här veckans topplista ser ut så här (Placering-Ord-Användningstendens):

1) Pinpointa (stabil)

2) Ta rygg (stigande)

3) Hygienfaktor (stabil)

4) Leverera (stigande)

5) Kvalitetssäkra (stigande)

6) Viral (veckans raket)

7) Helikopterperspektiv (sjunkande)

8) Koncepttänk (stabil)

9) Kreativ höjd (stabil)

10) Lyfta frågan (stigande)

Ordet viral en beteckning som används inom marknadsföringen på till exempel ett budskap som sprids mellan människor likt ett virus. Utanför veckans topplista finns bubblare som: Ligger i framkant, förstärka sin närvaro och highlighta.

Textförstoring

Dela

Kommentarer

Inrikes

Huvudnyheter

STÄNG X