Mer sexistisk reklam fälls

Dela denna artikel

Stockholm Publicerad 6 januari 2009 kl. 13:51 Uppdaterad 6 januari 2009 kl. 15:46

Rekordmycket reklam fälldes av Näringslivets etiska råd för sexism 2008. Rådet ser nu allvarligare på så kallad schabloniserande reklam, exempelvis när annonser riktade till flickor är rosa och blå till pojkar.

Lättklädda kvinnor i läskannonser och nöjd fru-garanti från en borrmaskintillverkare.

Aldrig förr har så mycket reklam fällts för sexism som under 2008.

Under förra året fälldes runt 65—70 annonser och reklamfilmer av Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam, ERK. 2007 var motsvarande siffra 50, och tidigare år har de varit ännu färre. Samtidigt har antalet anmälda reklamkampanjer legat mer konstant.

— Jag tror att det beror på en ökad medvetenhet om rådets praxis, vad som blir fällt och vad som inte blir det. Nu består anmälningarna av en större andel övertramp, säger Tobias Eltell, sekreterare i ERK, till TT.

I år fälldes exempelvis en reklamfilm för läsken Coca Cola Zero där en kille gör slut med sin flickvän som säger att hon förstår att killen inte vill hålla sig till en tjej när det finns så många att välja på. Ett annat övertramp gjorde borrmaskinstillverkaren Black & Decker när de erbjöd spa-behandling till frun om mannen lade ut stora pengar på deras verktyg.

Sedan fyra år tillbaka ser rådet allvarligare på så kallad schabloniserande reklam, exempelvis när leksaker som riktar sig mot flickor presenteras på rosa sidor med passiva barn, medan "killsakerna" återfinns bland mörkblå färger och bilder på barn involverade i aktiva lekar.

Textförstoring

Kommentarer

Inrikes

Huvudnyheter