Forskare: Omega-3 bör undvikas
Kosttillskott med omega-3 bör sannolikt undvikas under den pågående influensapandemin, anser Magnus Lindskog, forskare och medicine doktor i Uppsala. Studier pekar mot att fettsyrorna hämmar försvaret mot infektioner.
Stockholm. Kosttillskott med fettsyrorna omega-3 bör sannolikt undvikas under den pågående influensapandemin. Detta skriver forskaren Magnus Lindskog, medicine doktor vid enheten för klinisk farmakologi vid Uppsala universitet, i Läkartidningen.
Han hänvisar till studier gjorda på både försöksdjur och människor som pekar mot att kroppens försvar mot infektioner, i synnerhet virusinfektioner, tycks hämmas av omega-3-fettsyror.
"Även om kliniska studier ännu saknas bör försiktighetsprincipen tillämpas", skriver Lindskog och uppmanar läkarkåren att avråda sina patienter från tillskotten i nuläget.







Kommentarer
-
Genom att kommentera på hd.se så godkänner du våra regler.
Kommentarer via Disqus