Mättat fett kan vara nyttigt
Fet mat i kombination med frukt och grönsaker kan minska risken för hjärtinfarkt. Det visar studier av 1 700 män som bor eller arbetar på landsbygden.
Växjö. Fet mat i kombination med frukt och grönsaker kan minska risken för hjärtinfarkt.
Det visar ny forskning från landstinget i Kronoberg.
Bakom de kontroversiella rönen står läkaren Sara Holmberg som under tolv år har studerat över 1 700 män som bor eller arbetar på landsbygden.
Männens matvanor kartlades i början av undersökningen och vid olika uppföljningar har hon kontrollerat hur många som drabbats av hjärtinfarkter eller avlidit.
Resultaten, som publicerats i vetenskapstidskriften International Journal of Enviromental Research and Public Health, visar att de som åt frukt och grönt dagligen i kombination med stort eller måttligt intag av feta mejeriprodukter hade en lägre risk för hjärt-kärlsjukdomar än de som hade lägre fettintag, rapporterar TV 4 Nyheterna Växjö.
— I dag finns det en vedertagen hypotes om att fet mat ger högt kolesterol som ger hjärtinfarkt, men det är bara en tes som egentligen inte har blivit bevisad, säger Sara Holmberg.
Studien visar även att bland dem som inte åt frukt och grönt dagligen hade fettintaget inte någon effekt.
— En hypotes är att frukt och grönt innehåller nyttiga ämnen och vitaminer, men många av dem är fettlösliga och det innebär att vitaminerna inte tas upp av kroppen om det inte finns något fett i kosten, säger Sara Holmberg.







Kommentarer
-
Genom att kommentera på hd.se så godkänner du våra regler.
Kommentarer via Disqus