Fixa jobbet via Facebook

IT & TEKNIK Publicerad 29 februari 2008 kl. 15:13 Uppdaterad 29 februari 2008 kl. 17:12
  • Fixa jobbet med hjälp av Facebook! Arkiv: Leif R Jansson/scanpix

Svenska företag använder sig redan av Facebook i reklamsyfte. Mobiltelefonoperatören 3 har tagit ett steg till. Genom en kampanj är det tänkt att de mest karismatiska unga svenskarna ska knytas till företaget. Sociala sajter är på frammarsch när det gäller att rekrytera personal.

— Normalt sett börjar en rekryteringsprocess med en genomgång av meritförteckningen och slutar med en titt på personligheten. I det här fallet startar vi i andra änden, säger Erik Hörnfeldt på 3:s informationsavdelning.

Det traditionella cv:et hamnar alltså, i alla fall inledningsvis, i skymundan när de 20 tjänsterna som säljare ska tillsättas. Ledordet är istället karisma och denna kan undersökas genom det nedladdningsbara test som företaget lagt ut på Facebook. Jakten på de rätta personligheterna går via ett antal flervalsfrågor. De lämnade svaren kommer sedan att utgöra underlag för vilka 3 väljer att bekanta sig närmre med.

Den största hajpen kring Facebook har förvisso lugnat ner sig. Besökssiffrorna likaså. Men med över en miljon registrerade användare är Sverige fortfarande ett av världens Facebooktätaste länder. Att 3 valt just detta forum för rekrytering är en fråga om målgrupp:
— Vi tror helt enkelt att människor i den åldersgrupp vi söker finns där, säger Erik Hörnfeldt.

Företaget har tidigare genomfört undersökningar på Facebook. Ett kombinerat personlighets- och mobiltelefonstest har sedan januari lockat runt 14 000 deltagare. Förväntningarna inför rekryteringen är så här precis i starten höga, men samtidigt inte alltför allvarliga.
— Testet är utformat med glimten i ögat. Man kan ju även göra det som en kul grej, utan att söka jobben, säger Erik Hörnfeldt.

Hans Kullin är ansvarig för digital pr på den globala kommunikationsbyrån Burson-Marstellers Stockholmskontor och är dessutom drivkraften bakom marknadsföringsbloggen Media Culpa. Han har för egen del erfarenhet av förmedling av jobbkontakter via sociala sajter och kan till viss del tacka Facebook för det jobb han har idag. Han tycker att 3:s nya rekryteringskampanj till viss del bryter ny mark i Sverige:
— De gör de på ett så strukturerat sätt. Tidigare har sajterna mest använts för vidarebefordring av arbetskontakter och förfrågningar om jobb, säger han.

Även om svenska företag använder Facebook för att sprida kommersiella budskap är sajten ett oprövat kort för mer uttalad rekrytering. Det finns det andra professionella sajter inriktade på jobb och som har vissa inslag av sociala funktioner á la Facebook. På LinkedIn kan användaren förutom att bland annat ägna sig åt jobbsökning och cv-uppladdning hålla koll på vad gamla arbetskamrater gör idag. Även på Xing är jobb i fokus.

Enligt Hans Kullin är enkelheten en uppenbar fördel med rekryteringskampanjer via sociala sajter. Klasisk annonsering och utomstående rekryteringsbolag kan helt enkelt lämnas utanför processen. De nackdelar som kan finnas består av att det hela kan uppfattas som mindre seriöst och att företag kan missa välkvalificerade personer som inte ingår i de nätverk som rekryteringen sker inom. Men Hans Kullin tror konceptet kommer att utvecklas och börja användas under mer ordnade former:
— Vi kommer absolut se mer av det här i framtiden. Jag tror att sociala sajter kommer få ett ökat inflytande när det gäller rekommendationer och jobbkontakter, säger han.

3:s rekryteringstest finns här
Till bloggen Media Culpa
Till sajten LinkedIn
Till sajten Xing

Johannes Sundblad
042-489 91 00

Textförstoring

Dela

Kommentarer

IT & Teknik

Huvudnyheter

STÄNG X