Från Gubbslem till Konstfack

Dela denna artikel

Kultur Publicerad 30 december 2009 kl. 04:00
  • Rondellhundar var decenniets märkliga folkliga kärleksförklaring till den offentliga konsten. Niklas Gustavsson

  • Dror Feilers och Gunilla Sköld-Feilers "Snövit och sanningens vansinne" provocerade Israels ambassadör till vandalisering när den visades på Historiska museet i Stockholm 2004. Björn Larsson Ask / SvD / SCANPIX

  • Dunkers invigdes detta decennium. Bröderna Chapmans utställning väckte mycket uppmärksamhet 2004. Stefan Ed

  • Dunkers invigdes detta decennium. Bröderna Chapmans utställning väckte mycket uppmärksamhet 2004. Stefan Ed

  • 2001 rusade konstnärsgruppen Unfucked Pussy rakt in i Fröken Sverige-tävlingen med sin Gubbslem-banderoll. Janerik Henriksson/SCANPIX

00-talets konst har varit både samhällsengagerat undersökande och politisk aktion - men också ett återupprättande av måleriet. Linda Fagerström sammanfattar et mångsidigt konstdecennium.

00-tal, konst

Gubbslem! Ordet inledde tvåtusentalets första konstdecennium. Joanna Rytel och Fia-Stina Sandlund i konstnärsgruppen Unfucked Pussy 2001 rusade rakt in i direktsända Fröken Sverige-tävlingen med sin Gubbslem-banderoll för att kritisera utseendefixering och en förlegad kvinnosyn. Gubbslem blev snabbt ett populärt uttryck som sedan dess har förekommit överallt som skällsord för bristande jämställdhet.

Konst som aktion och konst som ligger nära den undersökande journalistiken och vill kasta ljus över samhälleliga missförhållanden var en stark trend under detta decennium, som både upplevde Rooseum i Malmö gå i graven och Moderna museet i Stockholm öppna på nytt efter år av renoveringsstängt. Ann-Sofi Sidén undersökte i Vid sidan om de så kallade ”spädbarnsinkast” som finns på vissa sjukhus i Tyskland, där mödrar kan överlämna oönskade barn till sjukhuset genom en lucka. Det enkla, men känslomässigt allt annat än okomplicerade händelseförloppet då en mor lämnar in ett barn, skildras i parallella filmer. I filmen "Buy Bye Beauty" gestaltade Pål Hollender Lettlands underlägsna ekonomiska relation till Sverige – mest kända är de avslutande ögonblicken med interaktionen med de prostituerade kvinnorna.

Andra valde att mer explicit genom sin konst kritisera krig och våld. Den 8 september 2006, bara dagar innan femårsminnet av attentaten i New York den 11 september 2001, placerade gatukonstnären Banksy en docka, föreställande en overallklädd fånge från den amerikanska militärbasen Guantanamo, på Disneyland i Kalifornien. (Efter en och en halv timme togs dockan bort av nöjesfältets personal.) Dror Feilers och Gunilla Sköld-Feilers installation "Snövit och sanningens vansinne" om en palestinsk självmordsbombare upprörde så till den milda grad att den 2004 vandaliserades av Israels ambassadör Zvi Mazel när den visades på Historiska museet i Stockholm.

Pål Hollender blev Robinson-Pål med hela svenska folket och är också ett exempel på hur konstnärer (ibland rätt aggressivt) under 00-talet använde massmedier för att etablera sig. Det mest kända exemplet är förstås Ernst Billgen, som har förekommit i alla möjliga och omöjliga sammanhang. IKEA-samarbetet 2006, då han lät möbelvaruhuset sälja budgetkonstverk blev succé. Konsten kostade ”mycket” jämfört med annat på IKEA men ingenting i jämförelse med vad verk av Billgren kostar i verkligheten. Ernst Billgren använde, kan man säga, The Long Tail-gurun Chris Andersons freemium-modell: IKEA-konsten blev ”gratisversionen” som stärkte varumärket och gjorde fler benägna att betala mycket pengar för ”specialversionen” – hans vanliga konstverk.

00-talet bevittnade också, mot all förmodan, det (tidigare så) förhatliga måleriets återkomst. Ja, till och med föreställande måleri. Karin Mamma Andersson var svensk representant på Venedigbiennalen 2003 och blev efter det tillsammans med maken Jockum Nordström en av decenniets mest framgångsrika konstnärer i Sverige – och utomlands. Annars slogs det ena märkliga rekordet efter det andra i den internationella konstvärlden av brittiska Damien Hirst. Hans djur i formalin – mest kända är väl hajen och den halverade kalven – gjorde, tillsammans med den diamantklädda döskallen i "For the Love of God" från 2007 (pris: 50 miljoner pund, cirka 600 miljoner kronor), skandalsuccé. Bara dagarna innan finanskrisen bröt ut hösten 2008 såldes hans verk till astronomiska summor av en auktionsfirma i London.

I samma gäng som Damien Hirst finns bröderna Chapman, vars jätteutställning visades på Dunkers kulturhus i Helsingborg 2004. På denna för decenniet nya institution (som invigdes 2002) kunde man under de följande åren också möta andra internationella kändisar som Christine Borland, Runa Islam och Andrea Fraser. (Frågan är dock, om inte "Konstfeminism" 2006, om tre decenniers feministisk svensk konst, blev den mest älskade.) Helsingborgaren Henrik Håkanssons Dunkers-utställning 2005 där fåglar, och särskilt gladan, står i centrum, är ett bra exempel på ett tema i konsten som blev allt vanligare – djur, natur, miljö och klimat. Håkansson deltog också i 2009 års Wanås-utställning tillsammans med bland andra Tomas Saraceno, som visade sina framtidsstäder där människor lever i symbios med naturen, på luftsäckar förankrade i trädtopparna. Två år tidigare, 2007, gästades Knislinge av superstjärnan Louise Bourgeois, 98 år då hennes jättespindel Maman placerades i slottsparken.

Samma år spred sig den osannolika men inte desto mindre plågsamt verkliga karikatyrkrisen till Sverige. I centrum stod Höganäsbon Lars Vilks. Krisen hade utbrutit då Jyllands-Posten publicerade karikatyrteckningar av profeten Muhammed, vilket orsakade starka reaktioner i den muslimska världen. När Lars Vilks ett och ett halvt år efter Jyllands-Postens publicering ställde ut en teckning på ett hembygdsmuseum i Värmland av profeten som hund (nämligen rondellhund) kom flaggbränningarna tillbaks, mordhoten haglade.

Rondellhundar var decenniets märkliga folkliga kärleksförklaring till den offentliga konsten. Det började med att konstnären Stina Opitz 2006 gjorde verket ”Cirkulation II” för en rondell utanför Linköping, där en hund figurerade. Verket blev vandaliserat och hundens avhuggna huvud placerats flera mil bort, i en rondell utanför Mjölby, och ersattes av en annan hund som blev den första i raden av många egentillverkade ”rondellhundar” som dök upp landet över.

Internet fick förstås avgörande betydelse under 00-talet för alla som arbetar inom den visuella branschen – konst eller inte. Bilder och filmer av allt och alla är tillgängligt dygnet runt på ett tidigare helt oöverträffat sätt. På Google Earth kan man ”gå in i” Prado-museet i och närstudera målningar, till exempel Velázquez ”Las Meninas” eller Dürers självporträtt. Penseldrag och trådarna i duken syns. Sprickorna i färgen som kommit efter alla århundraden som passerat. Man kan se målningarna närmre än konstnärerna själv såg dem; det måste vara mikroskop-nivå. Nästan bokstavligen trycka kinden mot duken, doppa näsan i färgen. Inga säkerhetsalarm här inte. Inga vakter som ropar ”no photo!”

Konstdecenniet avslutades med en skräll då Anna Odell en kväll i januari 2009 spelade psykotisk på Liljeholmsbron i Stockholm. Debaclet som följde avslutades med att hon polisanmäldes och i augusti dömdes till lägsta möjliga dagsböter, 2 500 kronor, för oredligt förfarande och våldsamt motstånd. Däremellan blev det känt att konstnären bakom filmen ”Territorial Pissing”, NUG, också var gammal Konstfackselev och med kulturministern Lena Adelsohn-Liljeroth i täten skanderade massorna på Newsmill: skandal, skattepengar, skräp! ”Syftet”, sade Anna Odell under rättegången, ”har varit att synliggöra den slutna värld som psykiatrin är. Den behöver genomlysas för att det är en så maktfullkomlig institution.”

Så, om gubbslem inledde decenniet, har ett annat skällsord har avslutat det, nämligen: Konstfack! För ett skällsord blev till slut namnet på den där skolan i Stockholm. Vandaliserad bil på gatan? Det är väl ännu ett elevprojekt från… Konstfack! Helikopterrån i Västberga? Konstfack! Och den där YouTube-filmen där kronprinsessans förestående bröllop lanseras – var inte det också ett konstverk från Konstfack? Den som överlever 2010 får se.

Linda Fagerström

Textförstoring

Kommentarer

Solkurva orsakar förseningar Förseningar för tåg från Helsingborg.

Kultur

Veckans filmrecensioner

Huvudnyheter