Katedralen och patriarkerna

Dela denna artikel

Kultur Publicerad 17 augusti 2012 kl. 15:45
  • DPussy Riot. Scanpix

Punktrion Pussy Riot fälldes under fredagen för huliganism. Straffet blev två års fängelse. David Isaksson sätter in domen i ett vidare sammanhang.

Dagen före det ryska valet 2008 gick konstgruppen Vojna in på Biologiska museet på Malaja gruzinskajagatan i Moskva och hade gruppsex. Aktionen var en protest mot att den nya presidenten – Dmitrij Medvedev – inte valts av folket, utan utsetts av Vladimir Putin. Vojna satte upp en banderoll där det stod ”Knulla för arvtagarbjörnen”. Texten anspelar på Medvedevs namn. Bland deltagarna i akten fanns den då höggravida Nadezjda Tolokonnikova, en av de tre Pussy riot-medlemmar som i dag dömdes för "huliganism" av en domstol i Moskva.

Pussy Riot är en utbrytargrupp från Vojna och det kan vara bra att påminna om att deras konst ofta är mer utmanande än punkdans i färgglada rånarluvor. Deras aktioner är visuellt starka. Ideologiskt tillhör de en aktivisttradition som är mer etablerad i väst, vars viktigaste teman är sexuella minoriteters rättigheter och könsfrågor.

Även om man med aktionen i Kristus Frälsarens katedral angrep patriark Kirill för hans stöd till Putin har huvudfienden för Vojna och Pussy riot inte varit kyrkan, utan staten och säkerhetstjänsten. Men viktig rysk konst har de senaste åren ägnat sig åt den ortodoxa kyrkans ökande politiska inflytande.

Vladimir Sorokin är förmodligen den mest betydande samtida ryska författaren. Hans roman ”I det heliga Rysslands tjänst” publicerades 2006 och skildrar Ryssland 2028. Då har stat och kyrka smält samman och landet har blivit en totalitär teokrati. Man har byggt en mur mot Europa och nationalistiska ungdomsorganisationer bränner sina pass på Röda torget.

Det är möjligt att "I det heliga Rysslands tjänst" inspirerats av händelserna kring utställningen "Akta! Religion!" som hölls 2003 på Sacharovmuseet i Moskva. Konstverken på utställningen drev med, och reflekterade kring, ortodoxa symboler. Aleksandr Savko lät i en målning Musse Pigg vara Jesus. Kyrkans symboler liknades vid Sovjetunionens. Utställningen vandaliserades av ortodoxa aktivister och som om det inte räckte stängdes den av myndigheterna. Arrangörerna åtalades och dömdes till böter. Man använda samma lag som nu använts mot Pussy riot.

I våras gjorde jag en intervju med Sorokin och frågade hur det kommer sig att kyrkan fått mer makt:

"För Putins regim finns ett problem. Den har ingen ideologi. Dess enda idé är försvarandet av staten och oljan och gasen. Det är pipelinens ideologi! Det enda viktiga är att röret fungerar, för då kommer pengarna. Allt tal om imperiet är i praktiken tom retorik. Det är därför regimen samarbetar med kyrkan. Den behöver en ideologi."

För Sorokin har alltså kyrkan symboler, moralisk auktoritet och ett värdesystem redo för makten använda.

I Pussy Riot-fallet har kyrkan hittat en fråga där de är relativt överens med en förvånansvärt stor del av befolkningen. I kommentarer på tidningars nätsidor – vilka man förstås ska vara försiktig med att se som representativa – länkas det till bilder på den gravida Nadja som har sex på Biologiska museet med kommentarer om vilken dålig mor hon är. När kyrkan säger att feminism är en dödssynd har man ett inte obetydligt stöd.

En tydlig bild för gapet mellan Pussy Riot och många i Ryssland är att när gruppen under rättegången förklarade sin aktion använde man ordet ”gender” (samma på ryska), vilket låter mycket främmande. När de talat om totalitarism och frihet är de begripliga, men när de pratar om feminism talar de för många i Ryssland ett främmande språk.

Kristus Frälsarens katedral, där Pussy Riot höll sin aktion, är en kopia. Den ursprungliga byggnaden sprängdes 1931 av Stalin för att bereda rum för Sovjeternas palats, en 495 meter hög byggnad med en jättelik Lenin på taket. Projektet genomfördes aldrig, i stället byggdes det så småningom en simbassäng där katedralen en gång varit. Efter Sovjetunionens fall fylldes bassängen igen och Moskvas borgmästare Juri Luzjkov byggde upp en kopia av katedralen.

I samband med rättegången har det skapats en mängd konst och bilder som skickas runt på Internet. En av dem jag tycker är mest skrämmande, rolig och hädisk är ett fotografi där en man i badbyxor, badmössa och simglasögon som står framför Kristus Frälsarens katedral. Han håller upp en skylt med texten ”Ge oss tillbaka bassängen!”

Plötsligt har det uppstått en sovjetnostalgi som inte handlar om en längtan efter en stark ledare, utan frihet från religion.

David Isaksson

Textförstoring

Läs mer

Kommentarer

I dag: 19.00 AIK-Rögle, hockeyallsvenskan

Kultur

Huvudnyheter