Stäng

Dagens datum: Lördag 26 maj 2012

Tjänstgörande webbredaktör:

redaktionen Helsingborgs Dagblad AB Vasatorpsvägen 1 Helsingborg, 251 83 Sweden 56.06314, 12.71498 Tipstelefon: 020-100 180 Växel: 042-489 90 00


5000 kronor för
bästa nyhetstips

tipsa hd

Länkar till annonsering, prenumeration och medlemskap



Sidkarta

A-Ö

2

a

b

c

d

e

f

g

h

i

j

k

l

m

n

o

p

q

r

s

t

u

v

w

x

y

z

å

ä

ö

Skribenter

a

b

c

d

e

f

g

h

i

j

k

l

m

n

o

p

q

r

s

t

u

v

w

x

y

z

å

ä

ö



Mer om tips och kontakt

Såg du rånet. Har du bilder på branden?

Hör av dig till hd.se. Vi vill ha dina tips.
Vi betalar 5000 kronor för bästa nyhetstips eller nyhetsbild varje månad. Läs mer om villkoren och om hd.se här!

Telefon:
020 - 100180 Gratisnummer
E-post:
tipsa@hd.se

Kontakta hd

Personal:
Söker du någon speciell person?
Kontor:
Här hittar du oss och våra kontor
Läsarbilder:
Har du bilder som du vill ska publiceras på hd.se bland våra läsarbilder? Skicka dem direkt till:
lasarforum@hd.se
Stäng Tipsa

Kultur

Väck med Stenbocksstatyn!

Nästa år är det 300 år sedan slaget vid Helsingborg, när Magnus Stenbock besegrade Danmark och Skåne för gott blev 14 Hbg•0029-2svenskt. Till minne av slaget står den blodsbesudlade fältherren staty på Stortorget i Helsingborg.

I torsdagens HD återger jourhavande reporter Kenny Lindquist ett brev han har fått journalisten Tom Danielsen på Helsingörs Dagblad. Han tycker illa om bronsryttaren och föreslår att man vid en ”festlig folklig manifestation” välter Stenbocken av sin sockel, på samma vis som man i Östeuropa vid det här laget plockat ner de flesta Stalinstatyerna.

Slaget vid Helsingborg var en orgie i mördande. Åtta tusen soldater miste sina liv, liksom hundratals civila. När Helsingborg väl blivit svenskt var staden krigshärjad och nerbränd. Efter slaget följde nödår med hunger och pest. 1719 bodde här 700 personer i en ”rövarkula”.

På statyns sockel står det några osanningar: Snillrik fältherre. Tapper krigare. Ädel Menniska. Stor i segern. Större i olyckan.

Jag håller med Tom Danielsen. Vält statyn, sänk den i hamnen så att bara huvudet sticker upp eller sätt den som fornminne på Fredriksdal. Danmark är inte längre arvfienden, få skulle i dag tycka att slaktaren vid Ringstorp var en snillrik och ädel person. På platsen för det krigsmonument som Stenbocksstatyn utgör skulle det mycket hellre kunna stå något som påminner om freden.

  • Roland Nilsson

    Angående Rolf Ottossons kommentar:
    Av det jag skrev i mitt tidigare inlägg ”Att begreppet krigsförbrytare inte fanns på den tiden …” borde det framgå att jag också är medveten om att dagens språkbruk inte alltid kan tillämpas fullt ut på historiska händelser. Eftersom vi nu lever i år 2009 använder jag det språk och de begrepp som finns nu. Något annat språk har jag inte.

    Rolf Ottossons skrev också: ”Striden om Skåne fördes i början av 1700-talet och på de villkor, som var accepterade då.”
    Accepterade av vem? Skånska bönder? Småländska bönder? Tvångsutskrivna soldater på båda sidor? Knappast. Accepterade av fältherrarna? Ja, troligen men vi kan inte fråga dem.

    Rolf Ottossons skrev också: ”Jämför i stället hur andra nationers arméer uppträdde.”
    Att andra arméer uppträdde lika oanständigt är allmänt känt och det nämnde jag också i mitt inlägg. Man kan inte försvara en illgärning med att andra minsann har betett sig lika illa. Vi har inga statyer över danska, tyska, ryska eller andra illgärningsmän i Skåne (vad jag vet, jag kan ha fel). Hade vi haft några så tycker jag att dessa också borde bort. Vi har dock statyer över svenska illgärningsmän och det är det som är upprörande. Upprörande på grund av de handlingar de har utfört, inte för att de är svenskar.

    Report this comment

  • Roland Nilsson

    Angående Rolf Ottossons kommentar:
    Av det jag skrev i mitt tidigare inlägg ”Att begreppet krigsförbrytare inte fanns på den tiden …” borde det framgå att jag också är medveten om att dagens språkbruk inte alltid kan tillämpas fullt ut på historiska händelser. Eftersom vi nu lever i år 2009 använder jag det språk och de begrepp som finns nu. Något annat språk har jag inte.

    Rolf Ottossons skrev också: ”Striden om Skåne fördes i början av 1700-talet och på de villkor, som var accepterade då.”
    Accepterade av vem? Skånska bönder? Småländska bönder? Tvångsutskrivna soldater på båda sidor? Knappast. Accepterade av fältherrarna? Ja, troligen men vi kan inte fråga dem.

    Rolf Ottossons skrev också: ”Jämför i stället hur andra nationers arméer uppträdde.”
    Att andra arméer uppträdde lika oanständigt är allmänt känt och det nämnde jag också i mitt inlägg. Man kan inte försvara en illgärning med att andra minsann har betett sig lika illa. Vi har inga statyer över danska, tyska, ryska eller andra illgärningsmän i Skåne (vad jag vet, jag kan ha fel). Hade vi haft några så tycker jag att dessa också borde bort. Vi har dock statyer över svenska illgärningsmän och det är det som är upprörande. Upprörande på grund av de handlingar de har utfört, inte för att de är svenskar.

    Report this comment

  • Roland Nilsson

    Arne Nilsson ville veta vilka krigsförbrytelser som Stenbock gjort sig skyldig till.

    Jag citerar från följande källa:

    http://hd.se/kultur/boken/2008/09/22/den-3-december-1901-blev-kulmen-i/

    ”Men vindarna vänder. Kriget fortsätter. Magnus Stenbock går nu också till historien som en blodtörstig mordbrännare genom den diaboliska bränningen av Altona. Än i dag förknippas hans namn med ”der Schwedenbrand” i Slesvig-Holstein. I verket skriver Cambridge Modern History att han gick fram ”barbariskt i förstörelsen av den försvarslösa staden Altona”. Magnus Stenbock tror själv att det är här han ådrar sig ”Guds vrede”.”

    Nu ligger inte Altona i Skåne men det gör inte förbrytelsen mindre.

    Jag citerar från följande källa:

    http://www.scania.org/Rondahl/058niotio.pdf

    ”Enbart från 1700 fram till våren 1709 hade svenskarna tvångsutskrivit minst 12000 man i Skåneland. Inberäknat garnisonerna hade detta vanvettiga krig kostat det skånska och blekingska folket minst 15000 i döda och saknade. Stenbock intygade själv, att ingen annan provins i Sverige lämnat från sig så mycket folk. Det kan också bestyrkas genom att den karolinska armén innehöll upp emot 35 procent manskap från Skåneland, vilka på intet sätt kunde betraktas som frivilliga.”

    Från följande källa

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Krigsf%C3%B6rbrytare

    framgår det att

    deportering eller illegal förflyttning av befolkningsgrupper

    är en krigsförbrytelse.

    Report this comment

  • Roland Nilsson

    Arne Nilsson ville veta vilka krigsförbrytelser som Stenbock gjort sig skyldig till.

    Jag citerar från följande källa:

    http://hd.se/kultur/boken/2008/09/22/den-3-december-1901-blev-kulmen-i/

    ”Men vindarna vänder. Kriget fortsätter. Magnus Stenbock går nu också till historien som en blodtörstig mordbrännare genom den diaboliska bränningen av Altona. Än i dag förknippas hans namn med ”der Schwedenbrand” i Slesvig-Holstein. I verket skriver Cambridge Modern History att han gick fram ”barbariskt i förstörelsen av den försvarslösa staden Altona”. Magnus Stenbock tror själv att det är här han ådrar sig ”Guds vrede”.”

    Nu ligger inte Altona i Skåne men det gör inte förbrytelsen mindre.

    Jag citerar från följande källa:

    http://www.scania.org/Rondahl/058niotio.pdf

    ”Enbart från 1700 fram till våren 1709 hade svenskarna tvångsutskrivit minst 12000 man i Skåneland. Inberäknat garnisonerna hade detta vanvettiga krig kostat det skånska och blekingska folket minst 15000 i döda och saknade. Stenbock intygade själv, att ingen annan provins i Sverige lämnat från sig så mycket folk. Det kan också bestyrkas genom att den karolinska armén innehöll upp emot 35 procent manskap från Skåneland, vilka på intet sätt kunde betraktas som frivilliga.”

    Från följande källa

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Krigsf%C3%B6rbrytare

    framgår det att

    deportering eller illegal förflyttning av befolkningsgrupper

    är en krigsförbrytelse.

    Report this comment

  • Annika Lindfors

    Till Arne Nilsson,

    Trevligt med en människa som kan historien. Har själv också tänkt på hur de dödade sina hästar och lät dem ligga i våra brunnar mm. Det var inte snällt.
    Magnus Stenbock gjorde ett jobb som han blivit inkallad för. Hade eg. ”gått i pension” men var för tillfället den som ansågs bäst lämpad att försvara Sveriges gränser. Kalle hade rätt. Om vi skall glömma och ta bort det som känns fel, orättvist och dumt i historien så kan vi ju dra det så långt som att glömma Adolf Hitler och hela 2:a världskriget…. Viss historia skall man inte glömma och jag anser att vår snart 300-åriga historia som Svenskar är värd att komma ihåg. Om det nu är så uppretande att Mange står med svärd riktat mot Helsingör / Danmark, kan vi inte bara se det som att han blickar ut mot havet. Skulle se liiiite löjligt ut om han riktade det in mot land?
    En sak till; När skall då Danskarna ta bort Sveriges rikssymbol ur sitt stadsvapen?

    Report this comment

  • Annika Lindfors

    Till Arne Nilsson,

    Trevligt med en människa som kan historien. Har själv också tänkt på hur de dödade sina hästar och lät dem ligga i våra brunnar mm. Det var inte snällt.
    Magnus Stenbock gjorde ett jobb som han blivit inkallad för. Hade eg. ”gått i pension” men var för tillfället den som ansågs bäst lämpad att försvara Sveriges gränser. Kalle hade rätt. Om vi skall glömma och ta bort det som känns fel, orättvist och dumt i historien så kan vi ju dra det så långt som att glömma Adolf Hitler och hela 2:a världskriget…. Viss historia skall man inte glömma och jag anser att vår snart 300-åriga historia som Svenskar är värd att komma ihåg. Om det nu är så uppretande att Mange står med svärd riktat mot Helsingör / Danmark, kan vi inte bara se det som att han blickar ut mot havet. Skulle se liiiite löjligt ut om han riktade det in mot land?
    En sak till; När skall då Danskarna ta bort Sveriges rikssymbol ur sitt stadsvapen?

    Report this comment

  • Johan

    @Annika

    Något annat intresant är varför Stenbock inte invaderade Helsingborg när han hade chansen.

    ”Anledningen var att Stenbock inte ansåg ”staden värd nog att en redlig och svensk blodsdroppe genom en formell attack utgjutas skulle”, eftersom staden genom sin kapitulation hade brutit sin trohetsed mot den svenske kungen.” (Johannesson, Gösta (1969), ”Slaget vid Hälsingborg”, Hälsingborgs historia, del IV:1 : Försvenskningen, Stockholm: Almqvist & Wiksel)

    Varför förgiftade hästkadavrerna vattnet? Att danskarna sköt dem till döds det var knappast speciellt strategiskt gentimot helsingborgarna kan man tycka nu i efterhand. Tyvärr bedrev danskarna här brända jordens taktik.

    Hela skulden ligger dock knappast på danskarna.

    ”Ryttmästare Christer Boije ålades uppgiften att rensa upp staden, men de svenska soldaterna vägrade att ta hand om kadavren,eftersom det vid denna tid ansågs ovärdigt för en man att ta hand om hästlik. Sådant fick bödeln ta hand om. Även stadens borgare var mycket motvilliga till att hantera de döda hästarna. Boije skickade därför ut befallningar till bönder i stadens omgivning för att ta hand problemet, men dessa var ovilliga att infinna sig, trots upprepade order. Slutligen hotades bönderna med våld om de inte utförde uppgiften, och inför detta hot tog de till slut hand om kadavren, som grävdes ner eller dumpades i Öresund.Dock hade hästliken redan förgiftat stadens dricksvatten. (Hårdstedt, Martin; Iko, Per; Ericson Wolke, Lars; Sjöblom, Ingvar; Åselius, Gunnar (2003), ”Helsingborg 1710: Danskarna lämnar Skåne” & Johannesson, Gösta (1969), ”Slaget vid Hälsingborg”, Hälsingborgs historia, del IV:1 : Försvenskningen, Stockholm: Almqvist & Wiksel)

    Med det sagt, vad har danskarnas oförätter gentimot skåningarna och måhända den svenska armén [sic] med Magnus Stenbocks statyn att göra? Det är att flytta fokus till något annat.

    Stenbock representerar det svenska förtrycket och realiteten en ockupationsmakt. Vilken annan region än Skåne i världen har sina erövrare och förtryckare på sina städers gator och torg?

    Vapnet ”Tre kronor” uppkom under Magnus Eriksson under en kort period på 1300-talet när han kallade sig ”Rex Sveciae, Norvegiae et terrae Scaniae” vilket betyder kung över Sverige, Norge och Skåneland. Det kom sedan att bli ett unionsmärke. Så svenskt är det därmed inte.

    För övrigt, varför ska man inte komma ihåg hela historien, både den danska och den svenska? Först då kan man sätt historien riktigt i perspektiv för framtiden.

    Report this comment

  • Johan

    @Annika

    Något annat intresant är varför Stenbock inte invaderade Helsingborg när han hade chansen.

    ”Anledningen var att Stenbock inte ansåg ”staden värd nog att en redlig och svensk blodsdroppe genom en formell attack utgjutas skulle”, eftersom staden genom sin kapitulation hade brutit sin trohetsed mot den svenske kungen.” (Johannesson, Gösta (1969), ”Slaget vid Hälsingborg”, Hälsingborgs historia, del IV:1 : Försvenskningen, Stockholm: Almqvist & Wiksel)

    Varför förgiftade hästkadavrerna vattnet? Att danskarna sköt dem till döds det var knappast speciellt strategiskt gentimot helsingborgarna kan man tycka nu i efterhand. Tyvärr bedrev danskarna här brända jordens taktik.

    Hela skulden ligger dock knappast på danskarna.

    ”Ryttmästare Christer Boije ålades uppgiften att rensa upp staden, men de svenska soldaterna vägrade att ta hand om kadavren,eftersom det vid denna tid ansågs ovärdigt för en man att ta hand om hästlik. Sådant fick bödeln ta hand om. Även stadens borgare var mycket motvilliga till att hantera de döda hästarna. Boije skickade därför ut befallningar till bönder i stadens omgivning för att ta hand problemet, men dessa var ovilliga att infinna sig, trots upprepade order. Slutligen hotades bönderna med våld om de inte utförde uppgiften, och inför detta hot tog de till slut hand om kadavren, som grävdes ner eller dumpades i Öresund.Dock hade hästliken redan förgiftat stadens dricksvatten. (Hårdstedt, Martin; Iko, Per; Ericson Wolke, Lars; Sjöblom, Ingvar; Åselius, Gunnar (2003), ”Helsingborg 1710: Danskarna lämnar Skåne” & Johannesson, Gösta (1969), ”Slaget vid Hälsingborg”, Hälsingborgs historia, del IV:1 : Försvenskningen, Stockholm: Almqvist & Wiksel)

    Med det sagt, vad har danskarnas oförätter gentimot skåningarna och måhända den svenska armén [sic] med Magnus Stenbocks statyn att göra? Det är att flytta fokus till något annat.

    Stenbock representerar det svenska förtrycket och realiteten en ockupationsmakt. Vilken annan region än Skåne i världen har sina erövrare och förtryckare på sina städers gator och torg?

    Vapnet ”Tre kronor” uppkom under Magnus Eriksson under en kort period på 1300-talet när han kallade sig ”Rex Sveciae, Norvegiae et terrae Scaniae” vilket betyder kung över Sverige, Norge och Skåneland. Det kom sedan att bli ett unionsmärke. Så svenskt är det därmed inte.

    För övrigt, varför ska man inte komma ihåg hela historien, både den danska och den svenska? Först då kan man sätt historien riktigt i perspektiv för framtiden.

    Report this comment

  • Klaus

    Til Johan

    Hold da op hvor du virker velbevaret i vores regions historie..
    Gør mig rigtig glad når man læser indlæg som dine..
    Stor ros til dig. ;)

    Report this comment

  • Klaus

    Til Johan

    Hold da op hvor du virker velbevaret i vores regions historie..
    Gør mig rigtig glad når man læser indlæg som dine..
    Stor ros til dig. ;)

    Report this comment

  • Annika Román Lundskog

    Instämmer m föregående talare – tack för undervisningen!

    Historia o dess forskning är en omistlig bas för de mänskliga framgångar inom ett samhälle med höga humanistiska mål. Att plocka bort de inslag i vår miljö som väcker det spontana reflekterandet p g av att de historiska objekten upplevs politiskt inkorrekta tycker jag slår mot fel håll.
    Men man kan utöka möjligheterna till empati – tänk om man uppförde ett monument över de djur som genom människans historia offrats – hästarna i Hbg är ju en fantastisk metafor!

    Vilken ide! Ska kolla med mina vänner i Kommunfullmäktige om det inte är dags för sällskap Föåt den vackra hästen på torget.
    För det är faktiskt så jag tänker när jag ser statyn – tänk, vad kul – här kommer en häst med en målinriktad, vältränad karl bland alla dessa plåtvidunder, bärare av lönnfeta, mållösa, sönderstressade tokar i ett helt, annat krig.

    Nej, låt bocken stå kvar, men skapa andra monument som väcker medkänsla, kunskapstörst och en tillit till humanismen. För trots att man kan uppleva vår tid som ett hårt krig, där många känner sig som maktlösa offer, så är det ändå en demokrati och ska så förbli. Herrar som Måns Bock göres sig icke besvär!

    Report this comment

  • Annika R L

    Instämmer m föregående talare – tack för undervisningen!

    Historia o dess forskning är en omistlig bas för de mänskliga framgångar inom ett samhälle med höga humanistiska mål. Att plocka bort de inslag i vår miljö som väcker det spontana reflekterandet p g av att de historiska objekten upplevs politiskt inkorrekta tycker jag slår mot fel håll.
    Men man kan utöka möjligheterna till empati – tänk om man uppförde ett monument över de djur som genom människans historia offrats – hästarna i Hbg är ju en fantastisk metafor!

    Vilken ide! Ska kolla med mina vänner i Kommunfullmäktige om det inte är dags för sällskap Föåt den vackra hästen på torget.
    För det är faktiskt så jag tänker när jag ser statyn – tänk, vad kul – här kommer en häst med en målinriktad, vältränad karl bland alla dessa plåtvidunder, bärare av lönnfeta, mållösa, sönderstressade tokar i ett helt, annat krig.

    Nej, låt bocken stå kvar, men skapa andra monument som väcker medkänsla, kunskapstörst och en tillit till humanismen. För trots att man kan uppleva vår tid som ett hårt krig, där många känner sig som maktlösa offer, så är det ändå en demokrati och ska så förbli. Herrar som Måns Bock göres sig icke besvär!

    Report this comment

  • Johan

    Den bästa lösningen vore att kanske att skapa ett försvenskningsmuseum, som Roland Nilsson föreslår, och placera elake Måns där.

    Om han visar sig obortagbar borde man komplettera det offentliga rummet med andra betydelsefulla människor från Helsinborgs historia.

    Ett par förslag (med årstal för ev. begivenhet som den kan illustrera):

    1085: Knut den helige (undertecknar stadens gåvobrev 21/5).

    1310: Erik Menved (Nordiskt trekungafredsmöte i Helsingborg).

    1395: Drottning Margareta (hon friger sin rival Albrecht av Mecklenburg i Helsingborg).

    1429 Erik av Pommern (införde Öresundstullen, avskaffades 1857).

    1891: Johan Dunker (grundlägger Helsingborgs Gummifabrik).

    1966: Nils Poppe (inleder sommarteatertraditionen på Fredriksdalsteatern).

    Report this comment

  • Johan

    Den bästa lösningen vore att kanske att skapa ett försvenskningsmuseum, som Roland Nilsson föreslår, och placera elake Måns där.

    Om han visar sig obortagbar borde man komplettera det offentliga rummet med andra betydelsefulla människor från Helsinborgs historia.

    Ett par förslag (med årstal för ev. begivenhet som den kan illustrera):

    1085: Knut den helige (undertecknar stadens gåvobrev 21/5).

    1310: Erik Menved (Nordiskt trekungafredsmöte i Helsingborg).

    1395: Drottning Margareta (hon friger sin rival Albrecht av Mecklenburg i Helsingborg).

    1429 Erik av Pommern (införde Öresundstullen, avskaffades 1857).

    1891: Johan Dunker (grundlägger Helsingborgs Gummifabrik).

    1966: Nils Poppe (inleder sommarteatertraditionen på Fredriksdalsteatern).

    Report this comment

  • Annika Román Lundskog

    Neeeej!!!!
    Inga fler monument över maktens företrädare, men en djurparad!
    Och gärna som visar djurens språk – en anfallande björnhona, en förtappad älg mitt i trafiken, en efterbliven höna, en pilsk ko och en blyg tiger!
    Till exempel.
    Varför?
    Därför att konst så ofta är manipulation, den används av makten i ett fostrande syfte. Att när man som politiker skjutsar fram pengar till monument som ska väcka positiva känslor, ansvar, medkänsla, eller det klassiska vördnad eller forna tiders underdånighet så blir det istället lustigt och fånigt.
    Stenbock väcker min fantasi och det är väl en av konstens stora poänger! Konst behöver väl inte vara så himla märkvärdigt – räcker det inte den är kul och väcker fantasin?
    Jag gillar skickligt hantverk, det är sensuellt och lite absurt med alla dessa nakna kroppar som befolkar det offentliga rummet. Åh, det finns en så häftig skulptur i Växjö av två nakna kvinnor som står och glor på varann. Hehe, den e kul!
    Nej, djur manipulerar inte, de är oförställda och så markerar de att staden tillhör barnen och de som inte attraheras av makt.
    Ja, varför inte?

    Report this comment

  • Annika R L

    Neeeej!!!!
    Inga fler monument över maktens företrädare, men en djurparad!
    Och gärna som visar djurens språk – en anfallande björnhona, en förtappad älg mitt i trafiken, en efterbliven höna, en pilsk ko och en blyg tiger!
    Till exempel.
    Varför?
    Därför att konst så ofta är manipulation, den används av makten i ett fostrande syfte. Att när man som politiker skjutsar fram pengar till monument som ska väcka positiva känslor, ansvar, medkänsla, eller det klassiska vördnad eller forna tiders underdånighet så blir det istället lustigt och fånigt.
    Stenbock väcker min fantasi och det är väl en av konstens stora poänger! Konst behöver väl inte vara så himla märkvärdigt – räcker det inte den är kul och väcker fantasin?
    Jag gillar skickligt hantverk, det är sensuellt och lite absurt med alla dessa nakna kroppar som befolkar det offentliga rummet. Åh, det finns en så häftig skulptur i Växjö av två nakna kvinnor som står och glor på varann. Hehe, den e kul!
    Nej, djur manipulerar inte, de är oförställda och så markerar de att staden tillhör barnen och de som inte attraheras av makt.
    Ja, varför inte?

    Report this comment

  • Annika Román Lundskog

    Sen gör det ju inget ifall djuren lånar drag av Maktens företrädare. Man kan ju skoja till det och sätta grisöron på politiker och högt uppsatta tjänstemän, och sätta i guldram. Eller så kan de göra det själva. Vad ska man med skulptörer när vi har Photoshop…

    Om man åker till Gräsmark i nordvästra Värmland – gör det förresten, det är en himmelskt vacker liten by precis innan vildmarken tar vid – så ligger den fina kyrkan på en halvö rakt ut i sjön, gå in där och beskåda en riktig barockkyrka. Jag tror att man lyckats bevara och restaurera målningarna som ingen annanstans men det riktigt kuriösa hittar man bakom orgeln. Där har konstnären gjort en så flödig och humoristisk helvetesskildring att ingen Gräsmarksbo sedan dess dväljts i syndafallsångest. Minns jag fel om jag påstår att målaren hette Albert och förlorade jobbet när han lät djävlarna i helvetet böra anletsdrag från storbönder och präster?

    Report this comment

  • Annika R L

    Sen gör det ju inget ifall djuren lånar drag av Maktens företrädare. Man kan ju skoja till det och sätta grisöron på politiker och högt uppsatta tjänstemän, och sätta i guldram. Eller så kan de göra det själva. Vad ska man med skulptörer när vi har Photoshop…

    Om man åker till Gräsmark i nordvästra Värmland – gör det förresten, det är en himmelskt vacker liten by precis innan vildmarken tar vid – så ligger den fina kyrkan på en halvö rakt ut i sjön, gå in där och beskåda en riktig barockkyrka. Jag tror att man lyckats bevara och restaurera målningarna som ingen annanstans men det riktigt kuriösa hittar man bakom orgeln. Där har konstnären gjort en så flödig och humoristisk helvetesskildring att ingen Gräsmarksbo sedan dess dväljts i syndafallsångest. Minns jag fel om jag påstår att målaren hette Albert och förlorade jobbet när han lät djävlarna i helvetet böra anletsdrag från storbönder och präster?

    Report this comment

  • Annika Román Lundskog

    Han hette Erik Jonaeus, rätt ska va rätt.

    Report this comment

  • Annika R L

    Han hette Erik Jonaeus, rätt ska va rätt.

    Report this comment

  • Johan

    Det har kommit ett nytt inlägg i debatten om Magnus Stenbock. Intressant…

    http://www.youtube.com/watch?v=987EgFy7YvM

    Jag antar att det är som ett delinlägg till facebookgruppen som vill ha en Henke Larsson staty.

    http://www.facebook.com/group.php?gid=163317408578&ref=nf

    Report this comment

  • Johan

    Det har kommit ett nytt inlägg i debatten om Magnus Stenbock. Intressant…

    http://www.youtube.com/watch?v=987EgFy7YvM

    Jag antar att det är som ett delinlägg till facebookgruppen som vill ha en Henke Larsson staty.

    http://www.facebook.com/group.php?gid=163317408578&ref=nf

    Report this comment

  • ulf stelliger

    Jag har tidigare föreslagit en flytt av Stenbockstatyn tll Ringstorpborgen,då slaget ägde rum där och övriga minnesmärken klokt nog placerats där.Ett lämpligt ersättningsmonument vore staty föreställande Folke Bernadotte.Vita bussarnas räddningsaktioner(som ju även omfattade danskar)kom även in via Helsingborg.

    Report this comment

  • ulf stelliger

    Jag har tidigare föreslagit en flytt av Stenbockstatyn tll Ringstorpborgen,då slaget ägde rum där och övriga minnesmärken klokt nog placerats där.Ett lämpligt ersättningsmonument vore staty föreställande Folke Bernadotte.Vita bussarnas räddningsaktioner(som ju även omfattade danskar)kom även in via Helsingborg.

    Report this comment

  • Nej til imperialisme

    Man bør ikke fjerne statuen for Danmarks skyld. Danmark har intet at skulle have sagt i den forbindelse og som et af de mest racistiske og fremmedfjendtlige lande i regionen, kan DK slet ikke komme og pege fingre.

    Dog er jeg skuffet over at Sverige mere og mere ligner Danmark. Sverige har altid for mange stået som et fair og retfærdigt land overfor minoriteter og forfulgte. Men med Stenbock-statuen og Karl-statuen i Malmø, fremstår de som nationalister og imperialister, der hylder deres voldelige forfædre og krigskonger, der gjorde fortræd.

    Sverige bør klart fjerne statuen for det den symboliserer. Hvilken hån mod alle, der har oplevet etnisk udrensning og undertrykkelse. Tænk på hvilken signalværdi den sender til flygtninge i Sverige: Velkommen til Sverige hvor vi hylder vore egne etniske udrensere, hvor vi hylder vores gamle krigsliderlige mænd, der stod i spidsen for hære der voldtog, plyndrede, myrdede og udryddede en by, hvis indbyggere ikke havde gjort andet end at have den forkerte nationalitet.

    Jeg forstår simpelthen ikke at der findes kvinder, der overhovedet kan synes den statue kan blive stående. Ej heller at nogen Skåning eller Helsingborger kan synes det er i orden. KulturSøren har ret – imperialisme og hyldest til blodige krigsmænd er bare ulækkert og forkert. Nationalister og rascister, der synes Stenbock var en stor mand, burde bare skamme sig.

    Nogle af jer hævder at det er for at ”mindes Helsingborgerne” og at smide statuen bort er blot som hvis man glemte anden verdenskrig og Hitler. Her må jeg spørge: Hvor i verden findes der hyldeststatuer af Adolf Hitler med det formål at mindes ofrene for anden verdenskrig??? Hvordan kan en statue af Stenbock være med til at mindes Helsingborgs ofre?? Hvis man vil opføre en statue for at mindes Helsinborgerne – så opfør en statue af ofrene, de Helsingborgske kvinder, børn og mænd, der fik Stenbocks styre at føle!

    Report this comment

  • Nej til imperialisme

    Man bør ikke fjerne statuen for Danmarks skyld. Danmark har intet at skulle have sagt i den forbindelse og som et af de mest racistiske og fremmedfjendtlige lande i regionen, kan DK slet ikke komme og pege fingre.

    Dog er jeg skuffet over at Sverige mere og mere ligner Danmark. Sverige har altid for mange stået som et fair og retfærdigt land overfor minoriteter og forfulgte. Men med Stenbock-statuen og Karl-statuen i Malmø, fremstår de som nationalister og imperialister, der hylder deres voldelige forfædre og krigskonger, der gjorde fortræd.

    Sverige bør klart fjerne statuen for det den symboliserer. Hvilken hån mod alle, der har oplevet etnisk udrensning og undertrykkelse. Tænk på hvilken signalværdi den sender til flygtninge i Sverige: Velkommen til Sverige hvor vi hylder vore egne etniske udrensere, hvor vi hylder vores gamle krigsliderlige mænd, der stod i spidsen for hære der voldtog, plyndrede, myrdede og udryddede en by, hvis indbyggere ikke havde gjort andet end at have den forkerte nationalitet.

    Jeg forstår simpelthen ikke at der findes kvinder, der overhovedet kan synes den statue kan blive stående. Ej heller at nogen Skåning eller Helsingborger kan synes det er i orden. KulturSøren har ret – imperialisme og hyldest til blodige krigsmænd er bare ulækkert og forkert. Nationalister og rascister, der synes Stenbock var en stor mand, burde bare skamme sig.

    Nogle af jer hævder at det er for at ”mindes Helsingborgerne” og at smide statuen bort er blot som hvis man glemte anden verdenskrig og Hitler. Her må jeg spørge: Hvor i verden findes der hyldeststatuer af Adolf Hitler med det formål at mindes ofrene for anden verdenskrig??? Hvordan kan en statue af Stenbock være med til at mindes Helsingborgs ofre?? Hvis man vil opføre en statue for at mindes Helsinborgerne – så opfør en statue af ofrene, de Helsingborgske kvinder, børn og mænd, der fik Stenbocks styre at føle!

    Report this comment

  • Annika Román Lundskog

    Tack för ett bra inlägg – Nej til imperialisme.
    Du har många poänger, statyn är ett monument över gamla tiders historieskrivning, från den tiden då historien dikterades av vinnarna, oavsett om makthavarna var tyranner eller fredfurstar.
    Men Hitler vann inte, och hans illgärningar lever i mannaminne – därför finns inga statyer av honom.

    Måns Bock är anonym för de flesta och väcker nog ingen harm, inte hos mig i allafall. Men om statyn skapar trauman hos idag förbipasserande så flytta den. ( Kanske ett halvt varv åt höger, norrut mot rådhuset. Då har den i allafall ett ut anarkistperspektiv intressant mål för sina omstörtande krafter, och Danmark kan slappna av.)
    Ombyte förnöjer.
    Och en ko, en älg och ett par höns på promenad över stortorget med riktning på den spännande kontinenten – varför tar ingen mig på allvar?

    Jag förstår inte varför allt måste vara så seriöst jämt.

    Report this comment

  • Annika Román Lundskog

    Tack för ett bra inlägg – Nej til imperialisme.
    Du har många poänger, statyn är ett monument över gamla tiders historieskrivning, från den tiden då historien dikterades av vinnarna, oavsett om makthavarna var tyranner eller fredfurstar.
    Men Hitler vann inte, och hans illgärningar lever i mannaminne – därför finns inga statyer av honom.

    Måns Bock är anonym för de flesta och väcker nog ingen harm, inte hos mig i allafall. Men om statyn skapar trauman hos idag förbipasserande så flytta den. ( Kanske ett halvt varv åt höger, norrut mot rådhuset. Då har den i allafall ett ut anarkistperspektiv intressant mål för sina omstörtande krafter, och Danmark kan slappna av.)
    Ombyte förnöjer.
    Och en ko, en älg och ett par höns på promenad över stortorget med riktning på den spännande kontinenten – varför tar ingen mig på allvar?

    Jag förstår inte varför allt måste vara så seriöst jämt.

    Report this comment

  • Nej til imperialisme

    @ Annika – jeg synes bestemt det er en god og nytænkende ide med en statue med dyr. Det er jo også en gammel historisk tradition at sammenligne mennesker med dyr.

    Selve statuen af Stenbock kan man flytte – eventuelt hen på hjørnet som du foreslår, så bliver svenskerne glade fordi han ikke er helt sendt bort. For at glæde danskerne kunne man jo give ham en øl i hånden. Og for kvindernes skyld kan man på soklen ændre inskriptionen ”stor i segern” til ”stor i sengen”, så vil kvinderne ikke længere føle sig forulempet men tænke ”oh? jaså? men da kan han jo ikke have været så slem endda…”

    Hesten kan man lade stå som den er – sammen med de nye dyr, der skal komme til. Man kan eksempelvis vende rumpen mod dansk udlændigepolitik.

    Dernæst synes jeg man skal vælge dyr, der symboliserer de forskellige interesser og folk: Sverige kan symboliseres ved en sur måske endda vred elg med en surstrømming i munden, danskerne får hesterumpen og skåningene kan være vilde kaniner, der ikke gider blive indenfor hegnet (skåningene er jo lidt anarkistiske i forhold til Sverige)og Helsingborgerne kan være symboliseret ved en fredsdue idet det var dem, der med den nye skulptur sikrede varig fred mellem danskere, svenskere og skåninge.

    På den måde vil alle være glade – mennesker og dyr, skåninge, helsingborgere, danskere og svenskere foruden mænd og kvinder – og så kan alle leve lykkeligttil deres dages ende :-)

    Report this comment

  • Nej til imperialisme

    @ Annika – jeg synes bestemt det er en god og nytænkende ide med en statue med dyr. Det er jo også en gammel historisk tradition at sammenligne mennesker med dyr.

    Selve statuen af Stenbock kan man flytte – eventuelt hen på hjørnet som du foreslår, så bliver svenskerne glade fordi han ikke er helt sendt bort. For at glæde danskerne kunne man jo give ham en øl i hånden. Og for kvindernes skyld kan man på soklen ændre inskriptionen ”stor i segern” til ”stor i sengen”, så vil kvinderne ikke længere føle sig forulempet men tænke ”oh? jaså? men da kan han jo ikke have været så slem endda…”

    Hesten kan man lade stå som den er – sammen med de nye dyr, der skal komme til. Man kan eksempelvis vende rumpen mod dansk udlændigepolitik.

    Dernæst synes jeg man skal vælge dyr, der symboliserer de forskellige interesser og folk: Sverige kan symboliseres ved en sur måske endda vred elg med en surstrømming i munden, danskerne får hesterumpen og skåningene kan være vilde kaniner, der ikke gider blive indenfor hegnet (skåningene er jo lidt anarkistiske i forhold til Sverige)og Helsingborgerne kan være symboliseret ved en fredsdue idet det var dem, der med den nye skulptur sikrede varig fred mellem danskere, svenskere og skåninge.

    På den måde vil alle være glade – mennesker og dyr, skåninge, helsingborgere, danskere og svenskere foruden mænd og kvinder – og så kan alle leve lykkeligttil deres dages ende :-)

    Report this comment

  • Annika Román Lundskog

    Hehehe.
    Det tar vi en bajer på.

    Report this comment

  • Annika Román Lundskog

    Hehehe.
    Det tar vi en bajer på.

    Report this comment

  • Nej til imperialisme

    LOL top! :-)

    Report this comment

  • Nej til imperialisme

    LOL top! :-)

    Report this comment


Annonser

Se biofilmer från SF att köpa eller reservera här

Toyota RAV4 1,8 2WD -03Silver 13.260 mil
Pris: 79.500 kr

Volvo V70 2.4 140 Kinetic -07 Willow grön metallic 12.000 mil
Pris: 124.900 kr

Subaru Outback BUSINESS 2,5 SKINN AUT -10 Svart metallic 2.900 mil
Pris: 239.900 kr

Volvo S80 2.4 170 Business Plus -02 Silver metallic 6.593 mil
Pris: 79.000 kr

Honda Civic 3 DR -05 Svart 15.000 mil
Pris: 84.900 kr

Volvo S80 T6 AWD 4wd 286hk "Rikligt utrustad" -08 Blå metallic 5.225 mil
Pris: 199.900 kr

Mitsubishi Outlander 2.4i CVT Business *Nav -11 Silky white 2.480 mil
Pris: 249.900 kr

Citroën C3 VTi 95 Comfort Plus *1 Ägare* -10Röd metallic 1.200 mil
Pris: 119.000 kr

Peugeot 307 SW 2,0 -03 Silvergrå met 14.200 mil
Pris: 49.900 kr

Fiat 500 by Gucci -12 Pärlemovit 10 mil
Pris: 192.200 kr


Copyright och information