Kodak i konkurs – en fotoepok är över

Dela denna artikel

19 januari, 2012 klockan 12:11

”You press the button, we do the rest”, var film- och kameratillverkaren Kodaks framgångsrika slogan 1888. Principen var från starten 1880 att sälja billiga kameror och tjäna pengar på film, papper och kemikalier. Under stora delar av 1900-talet var Kodak i det närmaste synonymt med fotografin. Ännu på 1990-talet var Kodak ett av världens mest värdefulla varumärken. För femton år sedan uppgick företagets årsintäkt till över 100 miljarder kronor, vinsten var nära tjugo miljarder och man hade 145000 anställda.

Under hela 1900-talet var Kodak i det närmaste synonymt med fotografin och Kodaks filmer som den speciellt ljuskänsliga Tri-X användes världen över.

Eastman Kodak byggde 1975 en av de första digitala kamerorna, men andra företag tog över teknologin och så kom de smarta telefonerna med inbyggd kamera och Kodaks storhetstid gick mot sitt slut. Förra året rasade aktiernas värde med nittio procent och i dag torsdag lämnade företaget in en konkursansökan, skriver New York Times. Förhoppningen är att kunna rekonstruera företaget, vars huvudinriktning de senaste åren varit lanseringen av bläckstråleskrivare.

Felet med Kodak var att dess företagsledning led av föreställningen att de egna produkterna var perfekta och därför hade låg förändringsvilja, skriver The brittiska Economist.

Kodak är det senaste stora företaget som fallit offer för tekniska förändringar. Förra året gick den stora amerikanska bokhandelskedjan Borders i konkurs efter att ha misslyckats med att att komma in på marknaden för e-böcker.

Bilden t v Kodaks bälgkamera Vollenda från 1930-talet.

Sören Sommelius

Kategorier och taggar

Foto
  • VHDL

    Då företag inte är demokratiskt uppbyggda  så lämpar sig de bäst för att styras av den ”upplyste despoten”. Det kanske främsta exemplet är Steve Jobs och hans Apple. Det som skiljer agnarna från vetet är intresset för produkten, ner till detaljnivå, visionerna, målmedvetenheten och förmågan att förnya sig.

    Tyvärr får Kodak göra Agfa sällskap på företagskyrkogården. Ett svenskt exempel i samma branch är Hasselblad. De hade rätt planer och bemanning men ledningen/ägarna var fel.

    Träffade 1997  en digitalkonstruktör från deras utvecklingsavdelning som visade att de hade långt gångna planer på förnyelse. Vad det blev av detta går att läsa här:

    http://www.christiansandstrom.org/content/Kameransomblevomkord.pdf

    Tyvärr…

  • Niclas Hansson

    Enligt Fotosidan och dess redaktörer har Kodak inte alls gått i konkurs:

    http://www.fotosidan.se/cldoc/kodak-ansoker-om-konkurs.htm

    http://www.kodaktransforms.com/

  • b__d

    Minns Facit för inte så länge sedan. Skrivmaskinen gick snabbt i graven. Telefonin står redan inför en revolution och snart är dumburkens saga all. Snart kommer smart-TV på bred front.
    Man kan lätt bli nostalgisk när gamla ”kompisar” försvinner, men visst är teknikutvecklingen fantastiskt spännande.

  • Taggen

    En HB 500 C med 80 objektiv o ett A12 magasin  kostade 3250 kr 1972 vilket motsvarar 21 462 kr idag. För de pengarna får man inte ens en glugg som motsvarar Hasselblads kvalitet. Utveckling? Nej, snarare tvärtemot.

  • Christian

    En Chapter 11 är inte vad som kallas konkurs i Sverige. Det är endast en rekonstruktion där målet är att krångla sig ur ofördelaktiga avtal (främst pensioner). Sen att det heter chapter 11 bankruptcy är sin sak, men det är alltså endast en rekonstruktion. American Airlines ansökte om Chapter 11 förra året, Chrysler och GM något år innan. 

  • Emelie

    De har ansökt om konkursskydd. Inte gått i konkurs.

  • Pingback: Årskrönika 2012 - pralbin.se()

  • Pingback: Att förhålla sig till förändring()

Huvudnyheter