Hotade Metro demokratin?

Dela denna artikel

20 september, 2014 klockan 13:10

3415217_664_675

Opinionsundersökningarna inför valet för en vecka sedan var fler, vidlyftigare och svårare att tolka än i något tidigare val. Allt tyder på att opinionsundersökningarna påverkade väljarna och valutgången. På vilket sätt går inte att svara enkelt på. P1:s Medierna tog upp den angelägna frågan i veckans program.

Fram till i år har det varit en oskriven etisk kod att inte publicera valundersökningar på själva valdagen. I år bröt den krisdrabbade gratistidningen Metro mot principen och publicerade kl 16 och kl 19.30 två exit polls av Yougov, staplarna ovan återger utfallet av de siffror man visade klockan 16. Yougov är ett multinationellt internetbaserat opinionsinstitut grundat av den brittiske konservative parlamentsledamoten Stephan Shakespeare.

Metros chefredaktör hänvisar i programmet aningslöst till ”läsarintresset”. De flesta håller nog inte med honom. ”Ruggigt oseriöst och skandalöst”, twittrade Göran Hägglunds presschef Johan Ingerö. Metros undersökning var ett hot mot demokratin och kunde påverka valutgången. I Norge och Frankrike har man uttryckliga förbud mot opinionsundersökningar på valdagen. Sverige borde följa efter.

De många undersökningar vi matades med under veckorna fram till valet var generellt dåliga och sämre än något i samband med något annat val i modern tid än 2002, uppger Medierna. Nära valet gick någon undersökning ut med den helt missvisande uppgiften att avståndet mellan blocken minskat till en procent, vilket ekade i medierna under valdagen, då valet presenterades om ”en rysare”. När valet blir en ”rysare” kommer sakfrågorna i bakgrunden.

Den verkliga rysaren missade de flesta opinionsundersökningar, sverigedemokraternas framgång. Det berodde troligen på att många som tänkte rösta på SD ogärna berättade det för opinionsundersökarna.

Huvudnyheter