Petter Zennström blir abstrakt

KONST/FOTO Publicerad 3 mars 2007 kl. 12:00

Petter Zennström har blivit snällare, konstaterar Silvia Helperin. Hans abstrakta verk visas på Vikingsberg konsthall.

Zennströms bilder hade oftast ett obehagligt rakt budskap och strängt taget vände det sig just mot den samhällsklass som hade råd att köpa. Ett av hans mest kända uttalanden inleds med orden, "jag lever i odjurets mage - i välståndets mitt…" Med sina mörka bilder gisslade han den civilisationen som åt tredje världens bröd. Dessutom nonchalerade han helt avsiktlig numreringen av sina grafiska upplagor. Som en gest mot samlarhysterin, de låga numreringarnas tjusning, kort sagt den sortens besatthet, som ibland kunde te sig viktigare än själva konstverkets innebörd.

På 1980-talet överraskade konstnären med ett färgintensivt måleri av sällan skådat slag. En av Moderna Museet förvärvad målning, "En hemlighet" från 1981, pekade åt ett nytt håll. Men även där undviker han skönmåleri. Släktskapet med grafikens stränghet har hållit sig kvar. Inga mesigt softade, ljuva färger. Flammande rött ställdes emot eller blandades upp med lysande gult för att tvingas in i svärtans grannskap. Tog man sig tid och var lyhörd när man betraktade dessa nya målningar, kunde man förnimma röster och skönja gestalter. Precis som i de svartvita bilderna.

Under den nu pågående utställningen på Vikingsbergs Konsthall visar konstnären sjutton verk tillkomna mellan 2003 och 2006.
Vad är det vi ser i Kors 1-6 från 2006? Ett nätverk eller en blåsbildning som spricker upp, en fantasins fraktal, ett koncentrat av olika avgränsningar kring intets kärna? Upplägget hos alla dessa "kors" är detsamma men karaktären i bildens mitt varierar. Ibland verkar de gå i riktning mot silver eller guld, medan två avvikare har ett slätt målat turkost respektive klargult centrum. Varje gång jag försöker sätta titeln "Kors" i samband med gestaltningen av dessa olika verk hamnar jag i uppgivenhet. Den målade ytan är faktiskt en skiktning av flera tunna, preciöst behandlade plywoodskivor. Helheten kan betecknas som dekorativ och effektfull, och det är inget fel i det. Men jag saknar det gamla provokativa bettet i Zennströms konst.

Övriga elva verk är intressanta på ett annorlunda sätt. Som om måleriet spränger ramarna och nu flöder fritt på väggen. Fantasin hos betraktaren tänds och går genast på högvarv. Samtliga verk går under titeln "Figur" och visst figurerar här en form som ibland liknar en varelse, ett föremål eller en företeelse. Inte minst här vill jag tala om fantasins fraktaler. Somliga verk ger intrycket att konstnären i skapelseögonblickets början gav den fasta färgmassan fritt lopp på ytan, för att sedan bearbeta materien vidare.

Den abstrakta riktningen inom svenskt måleri har med Petter Zennströms verk fått ett nytt tillskott. Det finns knappast någon annan konstnär inom den abstrakta genren vars verk kan jämföras med dessa märkvärdigt tilltalande företeelser. Jag stannar till inför Figur16 och är benägen att uppfatta det jag ser som en sorts lågrelief. Två symmetriska, uppfläkta halvor korresponderar med varandra. Konvexa spår sneglar åt sin konkava spegelbild. Hur många gångar kände jag inte en stark lust att se det inre av ett termitbo när jag en gång reste i Australien? Kanske ser den ut just så här.

En annan målning visar en silhuett som kommer mig att tänka på en kavat kyckling. Men förlåt, man behöver inte tolka sönder ett konstverk. Petter Zennströms belackare från sjuttiotalen skulle kunna känna sig nöjda idag. Han har blivit snällare. Men kanske blir de besvikna för att de inte vet vad de ser. Men sa inte Picasso att "varje människa vill förstå konst. Varför försöker man inte i stället förstå vad fåglarna sjunger?"

Silvia Helperin Sandström

Textförstoring

Dela

Den som på sin tid drabbades av vissa furiöst manifesterade svartvita linoleumsnitt eller skrapkartong, glömmer aldrig namnet petter zennström (f.1945). det var på sjuttiotalet - den engagerade vågens blomningstid - där en ängslig borgare kanske undrade om "den sortens konst" verkligen kunde anses vara ett investeringsobjekt. : Petter Zennström

Konstnär: Petter Zennström
Lokal: Vikingsberg 22 februari-7 april

Kommentarer

Konst/Foto

Huvudnyheter

STÄNG X