Sinnligt och fysiskt

Dela denna artikel

konst Publicerad 10 juli 2012 kl. 04:00
  •  Picasa

Johanna Gredfors Ottesen har varit på Galleri Mårtensson & Persson i Båstad och sett sommarens första samlingsutställning.

Det är slätt, mjukt, hårt, skarpt, glänsande, matt.

Den gemensamma nämnaren för Galleri Mårtensson & Perssons första utställning för i år är en fysisk påtaglighet som är genomgående, ett sinnligt anslag som möter betraktaren i de olika rummen.

Först ut är den monokrome målaren Anders Knutsson, vars stora dukar slår mot ögat med sina starka pigment.

Han har i några av sina målningar med hjälp av vax arbetat fram ett slags flammig effekt trots det ensamma färgpigmentet. Andra målningar står släta och mattglänsande, medan ytterligare andra genom diskreta frottage tycks dölja ett böljande landskap i den förvillande släta färgbehandlingen. Duken är grundligt och förfinat bearbetad, där verken manar betraktaren till en taktil läsning av ytan.

Mot Knutssons monokroma landskap står Matthias van Arkels dynamiska målningar i silikongummi. De fysiskt kraftfulla verken, färgsatta i ljusa, barnsliga pasteller, framstår som mjuka och intima. Ibland ser utförandet slumpartat ut, ibland mer ordnat. De ringlande formerna ser ut som överdrivet robusta penseldrag, eller snarare färger som tryckts ut direkt från sina tuber, lagts bredvid varandra i en extremt uppförstorad impressionism. Ytan blir strukturerad, djupen riktiga hålrum och dagrarna upphöjda. Trots verkens uppenbara tyngd är uttrycket lätt och ljust.

Mitt bland dessa kommer så Kristoffer Zetterstrand, med ena foten i den klassiska konsthistorien och den andra i de tidiga datorspelens estetik och bryter av.

Fast kanske är steget mellan Zetterstrand och de monokroma dukarna inte så långt ändå – en rolig detalj är verket ”Belgian blue”, där Zetterstrand använder sig av ett ultramarint pigment som påminner mycket om den blå färg som den monokroma mästaren Yves Klein gjorde till sin.

Zetterstrands scenografiskt ordnade kompositioner, tillsammans med ett humoristiskt anslag mitt ibland det till sinnena talande, är uppfriskande i sitt narrativa tilltal.

Målningarna triggar minnets irrgångar när referenser korsar varandras banor i tid och rum. Zetterstrand dras till dikotomin, det klassiska skönhetsidealet mot samtidens avancerade teknik. Samtidigt ligger det något retrodoftande över verken, och då inte i det klassiska, utan i de grafiska elementen, med sina klumpiga pixlar och begränsade färgsättning. Det nära och angelägna tycks ha skrivits in i det klassiska, det distanserade i det moderna och snabbt åldrade.

Utställningen är utmärkt hängd, tvingar betraktaren till en ständig rörelse genom rummen, för varje ny vinkel ger vid hand ett nytt sätt att förhålla sig till alla dessa ytor. Utomhus hittar man holländske Ewerdt Hilgemanns imploderande aluminiumskulptur, en fin pendang till de sinnliga upplevelser man hittar inomhus.

Manipulationen av det hårda materialet genom att beröva det på luft, dess hålrum, gör att slumpen sedan skulpterar själva formen – en form som blir sekundär, uppstår där luften tagit andan ur ursprungsformen, men vars fysiska kropp besitter uppenbart taktila kvaliteter.

Och den kalla metallen kastar oss ut i en sista associationsbana, upp i dagens regntunga, grå junihimmel.

Fotnot: Bo Nilsson, konsthallschef på nya Artipelag i Stockholm, samtalar med Anders Knutsson på torsdag kl 17 på Galleri Mårtensson och Persson.

Johanna Gredfors Ottesen

Textförstoring

Anders Knutsson, Matthias van Arkel, Kristoffer Zetterstrand, Ewerdt Hilgemann

Galleri Mårtensson & Persson, Båstad

Pågår till 22 juli

Kommentarer

I dag: 16.00 GAIS-BoIS 16.00 Karlskoga-Rögle

Konst/Foto

Huvudnyheter