Om färdtjänst och språkvård i jourhavande

Dela denna artikel

LANDSKRONA Publicerad 28 juni 2004 kl. 17:28

Förundran, glädje och ilska — i jourhavande kommer känslorna på en och samma gång. Färdtjänst och språkvård är ett par av dagens ämnen.

Från Landskrona lasarett kommer dagens första samtal. Där, i ett av rummen, vilar Åke Thomasson från Kode i Kungälvs kommun ut efter ännu en lyckad knäoperation.
— Redan 1997 inledde jag försöken att få en tid för operation i mitt eget landsting, men de långa köerna har gjort att det hela tiden blivit framflyttat. Istället ansökte jag om och fick tillstånd att söka vård i en annan region, och eftersom jag visste att Lund hade goda referenser blev det så att jag efter förvånansvärt kort väntan hamnade här, berättar han.
Lika glad över att äntligen ha fått opererat sina dåliga knän, lika förundrad är Åke Thomasson över att ortopedkliniken i Landskrona kanske läggs ned:
— Det vore oerhört synd, för det är en väl fungerande organisation med duktiga läkare och en kunnig personal, det kan jag intyga.
I vår serie "Tisdagsgästen" (idag kommer turen till Lars Timner, avgående rektor för Komvux) träffade vi den 22 juni språkmedvetna Anna Zachrisson, 15, från Landskrona. Dagmar Munck af Rosenschöld läste artikeln och är full av beundran för denna tjej:
— Så klok och mogen. Ensam kräver hon att vi ska kämpa för vårt svenska språk som dagligen förfulas av onödiga svordomar, fula tillmälen till tjejerna och med prefixet "skit" som tillfogas till allt.
— Hon vill ha etik och moral som ett ämne i grundskolan. Hoppas att hon får allt tänkbart stöd i skolan, av lärarna, av föräldrarna och av journalisterna, alla som bör känna ett ansvar, säger hon.
Dagmar Munck af Rosenschöld avslutar med att på ett skämtsamt vis sätta ord på hur hon ser på språkutvecklingen:
— Snart är vårt språk så förfulat och utarmat att vi bli lika den andefattige och ordfattige busen som inför vårens blommande under endast kunna framstamma: "Blommar du häggdjävel?!"
Ordet går nu över till Ulla Stagling som är besviken på färdtjänstsamordnaren Samres. Hon berättar att hon efter en trevlig midsommarfest i fredags skulle ta sig från Körsbärsstigen till hemmet på Larvigatan klockan 23.45, en beställning hon gjort dagen innan:
— När bilen inte kom ringde jag till växeln där en röst sa: "Du har ett samtal före...", sedan bröts det. När jag ringde upp igen tutade det upptaget. Till slut, efter midnatt, svarade nattjouren på Samres. Tjejen där var hjälpsam, henne klandrar jag inte, och försökte få tag i någon av bilarna, men ingen av dessa svarade, säger hon.
— Jag var förtvivlad. Hur skulle jag nu komma hem?
Ulla Stagling tvingades gå. Det blev en mödosam vandring eftersom hon har stora svårigheter att ta sig fram till fots.
— Ett par personer stöttade mig. Jag gick och vilade, gick och vilade. Det tog mig mer än trekvart att komma hem. En frisk människa går den sträckan på fem-tio minuter.
Enligt trafikchefen vid Samres i Helsingborg, Gunnel Andersson, är midsommarafton en dag då extra många vill ha färdtjänst. Det kan därför vara svårare än vanligt att komma fram till bokningscentralen per telefon. Beträffande Ulla Staglings resa konstaterar hon via en slagning i datorn att den lades ut på Taxi Landskrona.
— Och vad jag kan se har det inte gått snett från vår sida, säger hon.
Ordföranden i Taxi Landskrona, Roland Donnerhag, säger att en bil skickades till Körsbärsstigen klockan 23.45, allt enligt beställningen.
— Varför det ändå blev fel vet jag inte, det pågår en utredning.
Roland Donnerhag tillägger att han förgäves har försökt komma i kontakt med Samres för att reda ut saken.
Gunnel Andersson säger å sin sida att hon i samma ärende försökt komma i kontakt med Taxi Landskrona, men utan att lyckas.

Joakim Björck
042-489 93 65

Textförstoring

Kommentarer

I dag: 19.00 AIK-Rögle, hockeyallsvenskan

Landskrona

Huvudnyheter