Realism och visioner på samma tåg

Dela denna artikel

INBLICK Publicerad 20 november 2010 kl. 04:00
  •  Staffan Sommelius

Tyska politiker var inte så intresserade, men de danska politikerna gav sig inte. Och till sist fick de fram ett gemensamt beslut om att bygga en fast förbindelse över Fehmarn bält mellan Rødby och Puttgarden. Planeringen är nu i full gång. Men det återstår viktiga beslut att ta. Blir det tunnel eller bro? Och invigningen har man redan fått flytta fram två år till 2020. Men danskarna räknar kallt med att Fehmarnförbindelsen blir en lika stor framgång som Öresundsbron visade sig vara. De är så säkra att de beslutat ta hela kostnaden för själva brobygget – och alla inkomster av det förstås. Utan den inställningen hade projektet förmodligen aldrig kunnat realiseras.

Ja, det vill till beslutskraft och vilja för att ro stora infrastrukturplaner i land. Men det krävs sannerligen också att ha ett visst tempo i diskussionerna och att kunna hålla många bollar i luften samtidigt. Det handlar om att vara realist och visionär på en och samma gång.

När det gäller ännu en fast förbindelse över Öresund haltar dessa förmågor något. Det blir mitt intryck när jag dimper ned en kort stund på den nyss avslutade konferensen om nordisk infrastruktur i Helsingborg.

Öresundskommitténs interregionala projekt IBU-Öresund som tittat både på infrastruktur och stadsutveckling i området går mot sitt slut. Här levereras många och stora idéer för regionen. Skisser finns på en framtid som harmonierar med den kommande länken över Fehmarn. IBU:s scenario Konkurrenskraft 2025 innebär tunnlar för gods- och passagerartrafik på både väg och tåg mellan Helsingborg och Helsingör, höghastighetsståg över Öresundsbron, utbyggd regional tågtrafik och en ny väg- och järnvägssträckning på Själland, Ring 5.

Kastrup är navet i regionens infrastruktur, och höghastighetstågen måste därför passera flygplatsen. I Fehmarnplanerna ingår att knyta nordtyska regioner närmare Öresundsregionen och att få Hamburgborna att välja Kastrup framför Frankfurt för långflygningar.

Det är bra tryck i de regionala idéarbetena. Så när departementsrådet Ragnvald Paulsson från det svenska näringsdepartementet redogjorde för den arbetsgrupp som blev resultatet av det svenska ministermötet i Limhamn i somras låter det tyvärr lite väl tamt. Gruppen ska nu se om det finns underlag för ytterligare en fast förbindelse över Öresund, titta på kostnaderna samt slutrapportera 30 juni nästa år. Kort tid kan tyckas, men som väl är har andra redan tänkt. Nu gäller det att utnyttja befintligt kunnande och redan gjorda studier för att få tempo. Det är glädjande att Region Skåne knyts till arbetsgruppen.

Men det är dags för svenska politiker att inse att de måste vara drivande i frågan om ytterligare en fast förbindelse över Sundet. Kanske också ta ett större ekonomiskt ansvar, precis som danskar gör med Fehmarnförbindelsen. Och det är hög tid att koppla på Norge i de här planerna. Infrastrukturplanerna i Öresundsregionen måste länkas med projekt både söder- och norrut.

Lotta Hördin
042-489 90 61

Textförstoring

Kommentarer

I dag: 19.00: Allsvensk fotboll Falkenberg – HIF

Ledare

Huvudnyheter