Trafikregler utmaning för alltfler bilister

Dela denna artikel

ANDRALEDARE Publicerad 28 februari 2012 kl. 04:00
  • Trafikantilska som gått ut över en fartkamera.HD/NST Emil Langvad

Politikerna bör hålla sig borta från NTF:s lite troskyldiga förslag och inte nappa på ett hastighetslotteri, skriver Sven-Åke Olofsson.

Det talas mycket om frihet, drömmar och individualism i dagens svenska samhälle. Men hur frihetliga, drömmande och individualistiska vi än är ska vi fungera tillsammans. I trafiken till exempel...

Det är ingen originell iakttagelse att den nog så i detalj lag- och regelstyrda trafiken fått starka inslag av att allt fler följer sina egna regler. Kör för fort, kör mot rött ljus, kör om på fel sida, respekterar inte övergångsställen, har mer fokus på mobilprat än bilkörning, visar inte hänsyn vid motorvägspåfarter, går och cyklar på fel sida, mästrar medtrafikanter, parkerar trafikfarligt, använder inte blinkers – ja, enkelt uttryckt prioriterar sin egen framfart och struntar i andra. Och bland de så kallade yrkestrafikanterna finns inte mycket till föredöme att hämta. Buss- och lastbilsförare viker inte ett tum.

Inför detta finns onekligen en resignation. Det går inte i alla samhällets hörn att ropa på polis. Skötsamma bilister får tiga och lida. De som bokstavligt talat kör sitt eget lopp tar allt större plats.

Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) vill angripa problemet mer med morot än piska. I och för sig kan det verka klokt eftersom piskan i form av polisen tycks ha abdikerat från det mesta i trafiken om man undantar nykterhetskontrollerna.

NTF vill belöna skötsamma förare genom att lotta ut tio procent av intäkterna från fartkameror till bilister som håller fartgränserna, vilket naturligtvis också kan registreras på samma sätt som överträdelserna. Vinster på 10 000 kronor eller en tusenlapp kan man tänka sig. I tidens fullbordan dimper det ner några vänliga rader om att man är duktig bilförare och att man vunnit i fartlotteriet.

Det verkar onekligen lite naivt (eller som ett aprilskämt) att bli belönad för att man följer lagen. Och så når man ju de redan frälsta och omvänder inga syndare. Dessutom är hastighetsöverträdelser ett av många problem i trafiken. Hur som helst lär effekterna bli på marginalen.

Det mest verksamma är annars att satsa på fysisk säkerhet på vägarna typ mittvajrar, separerade körfält, att bygga bort krångligheter och fällor som skapar incidenter, fartkameror och annat. Polisens nykterhetskontroller är naturligtvis viktiga i sammanhanget.

När det gäller att komma tillrätta med avvikande beteende i trafiken är trots allt piskan viktigare än moroten; böter, förlust av körkort, beslagtagande av bilar och så vidare i stigande skala.

Politikerna bör alltså hålla sig borta från NTF:s lite troskyldiga förslag och inte nappa på ett hastighetslotteri. Svenska bilister i allmänhet tror säkert mer på bötesföreläggande som dimper ner i syndarnas brevlådor än en liten chans att få en tusenlapp för att man betett sig rätt.

Sven-Åke Olofsson

Textförstoring

Kommentarer

Ledare

Huvudnyheter