Mer rasism i polisen
Sydsvenska Dagbladet fortsätter med deprimerande avslöjanden om rasism och otillständigt språkbruk inom Malmöpolisen.
Enligt Sydsvenskan hölls en kurs i beslagshantering för ett 50-tal medarbetare vid länskriminalen i Malmö våren 2008. På storbildsskärmen visade instruktören namn som skulle användas i övningen. Bland dem fanns Neger Niggersson och Oskar Neger. Det skulle förmodligen vara lustigt, vilket säger något om hur den eller de ansvariga för namnförslagen (enligt uppgift elever vid en tidigare kurs) uppfattade sina kolleger och deras förväntade reaktioner. Men några åhörare reagerade inte som avsett.
Ledningen informerades. Men de då ansvariga förnekar kännedom. Men mejl visar på något annat åtminstone i ett fall. En chef vidgår att hon blev informerad och säger att hon gjorde en anmälan. Men någon sådan står inte att finna. Nu sägs det att kontakt togs med Rikspolisstyrelsen med det bedömdes som omöjligt att få fram vem som lagt in namnen.
Åklagaren la ner utredningen mot polismännen i piketbussen som fällde grova omdömen om ”blattar”. Sak samma skedde när det gällde polismästarens sätt att hantera fallet.
Den som slog larm om poliskursen och ”Neger Niggersson” var polisinspektören Jeanette Larsson på länskriminalens underrättelsetjänst. Det var modigt med tanke på grupptryck, kårlojalitet och annat.
Om inte åklagare kan agera måste ledning, fack och enskilda poliser göra det. Polisen ska värna rättssamhället. Inte bidra till att förgifta det. Delar av svensk polis behöver uppenbarligen en grundläggande kurs i värderingar och hur myndighetsställningen måste fungera. Polispersonal är utrustad med stor makt och stora befogenheter. Men det gäller i tjänsteuppdrag. Då ska det personliga tonas ner. Den öppet fördomsfulle är en dålig polis och ska syssla med något annat, så enkelt är det.
Sven-Åke Olofsson




















7 februari, 2009 kl 09:04
Polisen har grävt i samband med rekryteringar så djupt i medelsvenssonträsket att de har hamnat för länge sedan i sumpen. Börja anställa folk från asien för de brukar vara hövliga, snabba och mindre korkade än sumpsvensson.
(Anmäl kommentaren)
7 februari, 2009 kl 09:29
[...] uttalanden från poliser i Rosengård inte handlar om en pressad situation utan om ett strukturellt och organisatoriskt problem inom polisen i Malmö och förmodligen också inom polisen i hela [...]
(Anmäl kommentaren)
7 februari, 2009 kl 09:44
Hej!
Tyvärr är det ganska anmält känt att poliser har behandlat ungdomar på olika sätt dvs om de heter svensson eller ett annat svenskt efternamn får de lova att gå hem de andra som har ett utländskt efternamn ska stanna kvar och förklara för poliserna vad de sysslar med. Detta händer dagligen och det är känt bland ungdomar. Svenska ungdomar är väl medvetna om att utländska ungdomar eller med utländskt efternamn behandlas olika. Jag har även fått höra om polisernas språk tidigare gentemot invandrare skönt att äntligen avslöjas! Anställ fler invandrare inom polisen så kommer detta vara tvungen att förändras!
(Anmäl kommentaren)
7 februari, 2009 kl 09:47
Varför ens hålla på med detta? det är ju avklarat med den lilla incidenten, men så håller nu på o gräver fram helt obetydliga saker..
(Anmäl kommentaren)
7 februari, 2009 kl 10:43
Efter ett dygn lade chefsåklagare Kristian Augustsson ned utredningen utan att de tre polismännen ens förhörts.
– Det behövdes inte. Vi har från annat håll fått veta vilka direktiv de hade. Och det var inte meningen att de skulle ingripa under kravallerna.
Min kommentar: Är inte tanken att dessa poliser ska förr eller senare användas till att ingripa? Eller ska de alltid sitta i en bil? ;-)
(Anmäl kommentaren)
7 februari, 2009 kl 11:00
[...] blatte och apa, Skånepolisen övar med NiggerssonBloggat: Sverigedemokratiska …, jj.n, Ledarbloggen, Röda Berget, Svensson, SÄFFLEMANNEN, Kommunisternas blogg, Simone – På tal om p…, Utsikt [...]
(Anmäl kommentaren)
7 februari, 2009 kl 11:07
Jag har en stilla undran: Varför driver HD och andra media tesen att den här frågan väckt upprörda känslor bland svenska folket och att opinonen starkt och nästan enhälligt kritiserar polisen?
Jag surfar runt ganska brett bland tidningar och media på nätet och läser även en hel del bloggar och jag tycker mig med viss bestämdhet kunna hävda att det faktiskt förekommer en hel del stöd för polisen och förståelse för deras utsatta position som under kravallerna i Rosengård. Där publiken överhuvudtaget ges tillfälle att kommentera frågan är uppskattningsvis 75% förstående för polisens fölrflugna kommentar. Är det inte JOBBIGT att bli av med åsikts och opinonsmonopolet?
(Anmäl kommentaren)
7 februari, 2009 kl 11:10
Ännu en höna av en fjäder. Orsaken till att de namnen fingerade var att någon använt det namnet i övningssystemet. Som om HD skulle haft en utbildning i att skriva och någon undertecknar sin övningsartikel med ”Neger Negersson” och den artikeln sedan ligger kvar i utbildingssystemet. Det kan vara vem som helst av de som gått utbildningen genom åren som använt det namnet. Inte utbildningsledningen själv alltså. Herregud, kanske till och med en ”afrosvensk” som anvånt det.
Kanske läge att kolla upp lite bakgrund och fakta innan HD rider ut på stan på sina höga moralhästar och svingar med moralpiskan?
(Anmäl kommentaren)
7 februari, 2009 kl 12:25
Hej
Internjargong ska inte kommenteras i regeringskretsar, av myndighetschefspersoner men givetvis av journalister. De olyckliga orden fälldes i ett pressat läge, internt. A L L A i ett sådant läge tänker à la grottmänniska och rasistiskt. Det har ju visats att i stort sett alla är rasister i djupt liggande hjärnskikt, miljoner år gamla. Djurhonor går efter färg och kroppshållning, sång etc etc.
Kontentan borde vara att jobba vidare med attityder, dra slutsatser av polisernas beteenden, be dem om ursäkt för gatloppet bland cheferna – så dåliga de har varit. Poliserna ska givetvis ha krishjälp.
Det är viktigt att media blåser på med de i deras tycke viktiga frågorna. Men media kan ju inte ge svaret – och behöver inte göra det heller. Media tycker att poliserna ska ha löneavdrag eller någon annan skampålehandling. Så fel. Gällande regler/Domstolar och INGEN annan ger påföljd Det usla i affären är som sagt chefernas fördömanden. De ska i stället ödmjukt tacka för dessa påpekanden och ta itu med rasistofoget i snacket.
Tänk om man kunde undgå alla köns- och WCord bland ungdomarna. Det vore något att jobba på.
Svend Alstrup
Helsingborg
(Anmäl kommentaren)
7 februari, 2009 kl 13:36
Vad skönt för er poliser att ni har fått flytta fokus. En pöbel bestående av invandrare och AFA-ungar (alltså era ungar) eldade upp bilar, angrep brandkår, ambulans och polis och levde rövare i en vecka i december. Motvilligt skrev ni lite om detta men nu kan ni låtsas som att allt egentligen var polisens fel. Vad skönt det måste kännas. Är det även polisens fel när svenska flickor våldtas eller pojkar rånas?
Nej, felet är inte polisens, felet är ert. Det är ni journalister som piskat fram det mångkulturella helvetet som ungdomarna idag tvingas leva i.
(Anmäl kommentaren)
7 februari, 2009 kl 14:21
Det är beklämmande att se och höra den hetsjakt som blivit på polien efter tre polisers olämpliga uttalande. Är själv polis sedan många, med invandrarbakgrund, och kan konstatera att dessa tre polisers uttalande är dessa tre egna uppfattning, inte en hel kårs. Samtidigt beklagande att läsa om kolleger som uttalar sig i massmedia och ”samlar” poäng på att misskreditera oss. Har jobbat med flera av våra ”värdegrundsuinstruktörer” och där är ingen av dessa som lever upp till sina höga ideal.
Detta språkbruk som ventilerats i massmedia nu i ett par dagar är inget unik för polisen. Detta är ett språkbruk som används på i princip alla ställen. Jag känner fler journalister, även på denna tidning, som använt långt mycket mer kränkande ord om invandrare men där har aldrig blivit någon disskusion. Bara syn att man inte spelat in dessa tillfällen….
Att se och höra hur rikspolischefen och polismästaren i Malmö i massmedia utala sig att de mår jättedåligt och är bestörta är intressant. Om de tänker efter så kanske de kommer ihåg att de också har skellett i garderoben, ingen är perfekt.
I stället för att bedriva hetsjakt på polisen så borde man ta upp en saklig debatt istället. Det är ju självklart att polisen inte skall använde kränkande ordval mot allmänheten men är det inte lika självklart att polisen inte skall bli kallad ”snuth**a, snutfi**a, nazistsv*n m.m? På något sätt borde detta också vara straffsanktionerat men det är väl bara önsketänkande. Detta skall vi bara tåla, precis som dagliga hugg och slag….beklämmande!!!
På något sätt så måste man föra en debatt där man får fram en respekt och en känsla av männskovärde, inte en hetsjakt som bara trissar upp situationen.
Massmedia har ett jätte stort ansvar i detta precis som våra pollitiker, tyvärr så är där ingen av dem som är uppgiften mogen. Journalisterna tänker på att sälja lösnummeroch för politikerna är det snart val.
Tyvärr så kommer allt att sluta med katastof om inngen tar upp en saklig och nyanserad debatt där alla får komma till tals.
(Anmäl kommentaren)
7 februari, 2009 kl 15:59
Jag har också surfat runt på nätet och läst folkets reaktioner. 75% räcker nog inte. Räknar man bort journalister, politiker och tokvänstern är det nästan ett 100% stöd till poliserna.
Poliserna har även mitt stöd & förståelse. Jobbar man som bilmekaniker blir man väl trött på bilar när man jobbar med dem dagligen.
Jobbar man som polis blir man väl trött på……..
(Anmäl kommentaren)
7 februari, 2009 kl 16:13
Sumpsvensson, träsket, hövliga asiater.
Peter är provokativ på ett infamt roligt sätt. Han visar hur man med ord – utan att vara hotad – kan köra rasism på ett tillåtet sätt utan att rödvinsmurvlarna får tidig pollenchock.
(Anmäl kommentaren)
7 februari, 2009 kl 17:17
Håller med om att vissa vill ha fokus på polisen istället för de verkliga bovarna t.ex de som kastar sten på ambulanser.Det polisen säger är ju inte vackert men kan nog tänka mig många har sagt något liknande om flyktingmotståndare i enrum
Vill samtidigt ge en eloge till tidningen som ställer upp med möjlighet för läsarna att vädra sina åsikter.En sådan här diskussion har vi aldrig möjlighet i Skånska Dagbladet
(Anmäl kommentaren)
7 februari, 2009 kl 21:33
I Rosengård har våldskriminaliteten och hatet mot samhället nått oacceptabla nivåer. Media och etablissemang blir samtidigt väldigt illa till mods när de tvingas rapportera om de negativa sidorna av det mångkulturella samhället, för de kan ju inte längre lägga locket på.
Det måste vara skönt för dem att få defokusera en stund på att någon polisaspirant larvat sig. Visst fanns lite substans i de tidigare reportagen när poliser talat om våldsanvändande som inneburit tjänstefel om det förverkligats, men den senaste ”Oskar Neger”-kalabaliken är verkligen nere på skitsaksnivå. Poliserna har säkert skämtat om dumma blondiner också, men då har minsann ingen reagerat.
Lägg nu detta åt sidan och återgå till de verkliga problemen – att vissa områden i Sverige blivit så extremt kriminella och samhällsfientliga att inte ens brandbilar och ambulanser kan köra dit utan att angripas!
(Anmäl kommentaren)
7 februari, 2009 kl 23:02
Jag instämmer fullständigt med Sven-Åke Olofsson. Det duger inte att säga att ”det var ju bara skämt” eller att ”man ska inte dra alla malmöpoliser över en kam”. Dels har pseudoexperter som Magnus Ranstorp med regeringsstöd få dra hela befolkningsgrupper över en kam, och dels kan på det här stadiet bara den som vill släta över förneka att malmöpolisen är svårt anfrätt av rasism. Det verkliga problemet finns i överhetens attityder, inte i Rosengård.
(Anmäl kommentaren)
8 februari, 2009 kl 00:59
När jag läser kommentarerna här blir jag både bedrövad och förvånad. Att vissa individer ser på det som har hänt som obetydligt är för mig svårt att förstå. Alla människor har väl ett lika värde, oavsett om man kommer från Rosengård och heter Abdul?
Att vara polis innebär ett ansvar mot allmänheten. Övergripande mål i dagens polisutbildning är att en polis ska ha kunskaper och färdigheter att utföra sina uppgifter i ett mångkulturellt samhälle. Handen på hjärtat, tycker ni att det stämmer överens i det här fallet?
Sen vill jag hålla med Ulf Kristiansson i hans tidigare krönika. Det värsta är faktiskt uttalandet från den polis som på filmen säger att de ska ”göra en kille steril och att de skulle ge honom stryk”. Vad liknar det egentligen?
Att JP, som polis, yttrar sig om att det är beklämmande att se och höra den hetsjakt som blivit på de tre poliserna. Är det verkligen beklämmande? Hur kan man som polis inte inse följderna av att man under en videoinspelning, för att samla in bevis, yttrar sig på det sättet som gjordes. Insåg de inte själva följderna av vad som skulle ske om materialet blev offentligt?
Avslutningsvis till JP: Vad finns egentligen att debattera. Tre poliser har agerat på ett sätt som inte stämmer in på den svenska poliskårens värderingar. De har agerat på ett sätt som sänker polisens trovärdighet i allmänhetens ögon. Det är bara beklagligt.
(Anmäl kommentaren)
9 februari, 2009 kl 08:43
Yatzy; återigen: Poliserna har I N T E agerat utåt. De har slagit sig på tummen med en hammare och svurit.
Tänk också på att poliserna är omgivna att notoriska rasister. Predikanter i Rosengård svavlar om sättet att leva och tänka i Europa. Ungarna tar intryck och det smittar poliserna, tyvärr.
Om jag ska vara personlig så kan jag inte påpeka rasism hos andra utan att bli kallad ”Gubbjävel”. Det är hets mot folkgrupp. Man hör ofta unga vuxna kalla kvinnor för ”hora”. Har de upprörda någonsin hört hur teamen i lagidrotter laddar? Tänkte just det. Poliserna måste liksom vi andra avsky de odemokratiska våldsverkarna och då bubblar överord upp även hos familje mödrer och -fäder. Det är psykiskt självförsvar. Det är ju stället så att vi ska vara glada att poliserna inte använde vapen. Eller körde ner någon. Ingen kom ju till skada. Bra och mycket vältränat.
(Anmäl kommentaren)