En eländig historia
I dag avslöjar denna tidning att i fler år har minderåriga ungdomar druckit sig fulla hos Moderata Ungdomsförbundet i Helsingborg. Olaglig spritförsäljning sker öppet, utan tillstånd och till rabatterade priser. På flera punkter bryter man mot lagen. Nu polisanmäls MUF.
Och det är naturligtvis hos polis och åklagare som den rättsliga delen hör hemma. Men det måste utkrävas även ett politiskt och moraliskt ansvar bland dem som drev eller kände till verksamheten. MUF är som andra ungdomsförbund i hög grad deltagare i samhällsdebatten med starka krav. Trovärdigheten kräver naturligtvis att man samtidigt är minimum laglydig samhällsmedborgare.
Enligt den egna alkoholpolicyn ska alla arrangemang som MUF anordnar ske ansvarsfullt och vara i överensstämmelse med svensk lag. Man säger sig också vilja värna extra mycket om minderåriga.
Moderpartiet måste lägga stark distans till det här och medverka till att skandalen utreds. Ansvariga i MUF bör just ta sitt ansvar. Detta är politisk kultur när den är som sämst, vackra ord utåt och inåt anser man sig stå över lagar och regler som ska gälla för andra. Har det dessutom handlat om att dra in pengar till politisk verksamhet är eländet fullbordat.
Sven-Åke Olofsson




















4 november, 2009 kl 08:49
Detta förekommer säkert i alla politiska ungdomsförbund, och har alltid gjort. Men det är ingen ursälkt-bara en förklaring. Och det är väl rimligt att MUF och andra förbund följer de förbud som deras modersförbund har satt upp. Med detta förbud att sälja alkohol till mindeåriga så hör ärendet hemma hos vårt rättsväsen . Samtidigt kan rättsväsendet även kontrollera krogarnas alkoholföärsäljning till minderåriga som ofta tar sig in med falskleg
(Anmäl kommentaren)
4 november, 2009 kl 11:49
Nej, Ellinor. Det förekommer inte i alla politiska ungdomsförbund. MUF drar ner all annan politisk ungdomsverksmhet i skiten med sin spritkultur.
SSU:s verksamhet är till exempel helt alkoholfri. Så är det även i flera av de andra förbunden.
(Anmäl kommentaren)
4 november, 2009 kl 11:52
Ellinor vrider sig som på en nål när hon känner sig tvingad att med ett visst motstånd trots allt i en bisats känt sig tvingad att pricka förfarandet. Varför inte syssla med MUF och inte skylla på andra att dom eventuellt gör likadant? Konklusion: Det finns inget annat som är sämre än bortförklaringar genom att hänvisa till andra förlopp som inte har med ledarinnehållet att göra. Följden blir att ännu fler människor retar upp sig på skandalen. Och då har Ellinor et consortes skjutit sig själva i foten….
(Anmäl kommentaren)
4 november, 2009 kl 12:18
till Ellinor Blomquist.
Nej, det här är inget som förekommer i alla politiska ungdomsförbund. Jag har själv varit aktiv inom Grön ungdom under många år. Där har jag aldrig sett något som ens kan liknas med Mufs fester.
(Anmäl kommentaren)
4 november, 2009 kl 12:32
Att hänvisa misstag till att andra gör likadant torde vara lika obegåvat som att skylla sina fortkörningsböter på sina medtrafikanter..?
(Anmäl kommentaren)
4 november, 2009 kl 12:37
Jag kan egentligen bara svara för SSU Helsingborg, men för hela förbundet har vi i stadgarna inskrivet att vår verksamhet skall vara alkoholfri. Många av förbundets medlemmar är medlemmar i Ungdomens nykterhetsförbund (UNF). Själv är jag medlem i IOGT-NTO efter några års medlemskap i UNF. Det finns även medlemmar i SSU Helsingborgs som inte dricker alkohol av religiösa skäl, för att de inte är bekväma med alkohol eller inte känner något behov av att dricka.
(Anmäl kommentaren)
4 november, 2009 kl 12:42
Jag är tydlig när jag skriver att det absolut inte är någon ursäkt för MUF. Men att det förekommer i andra politiska ungdomsförbund är välkänt,
även inom SSU!(deras kvinliga ordf för några år sedan- helnykter? knappast)
Jag sitter då rakt inte på en nål, däremot så är jag insatt hur verkligheten är ”därute”, jag har ej skygglappar.
Det är bara att se verklgiheten i ögat. Det är så det är. Därför menar jag att det är bra att rättsväsendet tar tag i detta. Och även ett krafttag mot stadens krogar som säljer alkohol hejvilt till minderåriga.
(Anmäl kommentaren)
4 november, 2009 kl 13:17
Ellinor, du skriver att du är tydlig… Hur kan du påsta det när så många reagerar på din otydliga kommentar. Hade du varit tydlig hade du inte fått en massa kritik för det du skrev. Sen ska du inte påstå en massa skit utan att ha bevis för det! Har du bevis för att det förekommer spritfester inom andra politiska ungdommsförbund sa fram med det! Det du gör nu är rent kärringskvaller utan belägg!
(Anmäl kommentaren)
4 november, 2009 kl 13:45
Jag är säkert för tydlig!
Kärringskvakller är det då rakt inte.
Och jag har igna skygglappar heller.
Men du och några tar illa vid er för att verkligeheten hinner i kapp
(Anmäl kommentaren)
4 november, 2009 kl 13:49
Ellinor, jag är hemskt ledsen men redan under 2002 raljerade vi inom mitt (borgerliga) ungdomsförbund friskt över ert fjortisbeteende. Försök inte relativisera eller förskjuta skulden här, på lokal nivå har MUF:s smått legendariska framfart sänkt de politiska ungdomsförbundens rykte rejält. Jag vet inte om du försöker ljuga för andra eller om du ljuger för dig själv, men den lokala styrelsen har – och då säger jag det ändå som en alliansbroder – dragit skam över verksamheten. Och att Assarson & co nu spelar allan i nån slags Nelson Mandela-manöver gör saken bara jävligt pinsam. Trodde moderaterna var ordningspartiet i alliansen.
(Anmäl kommentaren)
4 november, 2009 kl 13:52
Detta är dessvärre ingen nyhet för Helsingborgs ungdomar. MUF i Helsingborg har länge lockat med tillträde till sina fester och alkoholförsäljningen mot den lilla detaljen att man skriver på listan och blir medlem i förbundet. Vet flera ungdomar överhuvudtaget utan politiskt intresse som pratat om detta medlemskap som en ovidkommande detalj för att komma in på de häftiga festerna i klubblokalen. Legitimation har aldrig varit något problem för dem vid alkoholinköp (de var 16 vid tillfället).
(Anmäl kommentaren)
4 november, 2009 kl 13:53
Ellinor,
Anna Sjödin gick på en nattkrog privat. Hon hade inte en tillställning i SSU:s namn i en SSU-lokal i Stockholm. Lär dig se skillnaden. Så bevis för du gärna presentera.
(Anmäl kommentaren)
4 november, 2009 kl 14:10
MUFs förfarande visar en etik som är typiskt nyliberal – dvs total avsaknad av ansvarskänsla för någon annan än sig själv. Att det dessutom är olagligt och man medvetet värvat medlemmar genom att kränga sprit känns sjukt. Hoppas att åtal leder till rimlig påföljd – märk väl att moderater företräder en hård juridisk linje vad beträffar brottslighet! Hoppas också att vi slipper se dessa arroganta nyliberaler i politiken framöver – lägg namnen Joel Berg, Carina Persson, Frida och Marcus Bandstein och Marcus Drott på minnet – det är den styrelse av myndiga personer som förhoppningsvis kommer att tvätta sig bakom öronen länge, länge,…liksom påläggskalven André Assarson.
Om det genom tiderna druckits en och annan pilsner inom politiska ungdomsförbund tål det också att diskuteras men detta som MUF gjort är nåt helt annat. Det är systematiskt och genomtänkt och om det med moderpartiets vetskap är ett mönster sedan decennier så är det en skandal som Moderaterna som helhet inte kan svära sig fri från.
Detta vill jag veta.
(Anmäl kommentaren)
4 november, 2009 kl 14:44
Detta är väl inga direkta nyheter? Så här har det sett ut sedan jag var i samma ålder som nuvarande drinkare – uppskattningsvis 10 år.
.. och att Andre Assarson skulle vara ovetande är ingenting annat än rent skitsnack. Snacka om att HD lät honom komma undan billigt.
(Anmäl kommentaren)
4 november, 2009 kl 14:45
Håller med Gustaf Wiklund! Jag har varit medlem i Grön Ungdom sedan 1994 och aldrig stött på något sånt här i samband med arrangemang, men däremot har det lika länge cirkulerat rykten om det som nu kommit fram. Känns bara patetiskt att folk försöker kasta skit här på andra seriösa ungdomsförbund när ens egen rekryteringsstrategi blottlagts likt ”Kejsarens nya kläder”. Låter otroligt att inte den ordning som nu avslöjats varit känd längre upp i partiets maktkretsar…
(Anmäl kommentaren)
4 november, 2009 kl 15:12
Ellinor, jag tar inte illa vid när ni inom moderaterna gör bort er. Tvärtom glädjer jag mig varje gang ni visar er inkompetens. Att försöker ändra fokus fran MUFs olagliga spritförsäljning till barn förstar jag för det är ju inte bara pinsamt utan dessutom straffbart! Kan du inte berätta om era spritfester med minderariga istället? För det är ju det som nyheten handlar om. Du verkar ju ha inside information…
(Anmäl kommentaren)
4 november, 2009 kl 16:48
Jag är ej medlem i MUF, jag är ej medlem i moderata samlingspartiet. Däremot har jag ett djupt engagemang i samhället, och för våra ungdomar och deras festande. Jag kan namnge en uppsjö krogar håller på försäljning av alkohol till minderåriga. Och det är väl minst lika illegalt och straffbelagt, eller hur?
(Anmäl kommentaren)
4 november, 2009 kl 17:27
Hej alla. Detta är inget nytt att MUF håller på med detta, var bara en tidsfråga innan de skulle åka fast. Det är så här ett förbund agerar när man desperat söker medlemmar till ett förbund med sjukt dålig politik och som framför allt slår ner oss ungdomar mest.
Vill bara förtydliga att Ung Vänster har en sträng policy emot alkohol och det är förbjudet i alla sammanhang med Ung vänster. Det bryter även mot våra stadgar.
Moment 14: All verksamhet i förbundet ska vara drogfri.
Ni kan läsavåra stadgar här. http://www.ungvanster.se/upload/program/stadgar05.pdf
(Anmäl kommentaren)
4 november, 2009 kl 17:39
[...] som bloggar om detta: HD;s ledarblogg 1 och 2 | Lars Johansson | Vidar | John Johansson | In your face [...]
(Anmäl kommentaren)
4 november, 2009 kl 19:06
Som så många redan har påpekat; detta är ingen nyhet. Alla i min ålder – tonåringar mellan 16-19 år – vet hur MUF värvar medlemmar. Det är löften om snygga brudar och sprit, och politiken kommer i andra hand; även om jag vet att många moderata ungdomar faktiskt ÄR engagerade… dom är bara lite glada i spriten.
Jag själv är inte med i MUF, trots upprepade värvningsförsök från en mycket nära vän som råkar vara MUF-ordförande i en av Sveriges större städer. Det här pågår väldigt öppet även under min väns styrelse, och det är väldigt förvånande att man kommer med pekpinnen NU när det här ALLTID har pågått. Jag har vänner som är engagerade i SSU, och jag har vänner som är aktiva medlemmar i Miljöpartiets och Centralpartiets ungdomsförbund, och jag vet att sprit endast förekommer hos MUF.
Jag hoppas att högre politiker tar sitt ansvar och lyssnar på oss andra som säger att detta förekommer hos MUF över hela Sverige. Anledningen till att jag inte gått med i MUF är just för att jag aldrig skulle kunna stå för deras uppenbara hycklande vad gäller ungdomar och alkohol: att de använder dom knepen för att värva ungdomar ter sig för mig obegripligt. Något måste helt enkelt göras åt saken… Och när ändringarna genomförs så lär MUF tappa avsevärt i medlemsstatistik…
(Anmäl kommentaren)
4 november, 2009 kl 19:45
”MUF drar ner all annan politisk ungdomsverksmhet i skiten med sin spritkultur.”
Let’s face it: varken ungdomar eller vuxna ägnar ungdomsförbunden någon större uppmärksamhet. Betydligt färre får sin bild av ungdomsförbund i allmänhet eller MUF i synnerhet förändrad av att MUF bedriver svartklubb.
Bästa kommentatorer ovan, ni är gravt avvikande gentemot såväl allmänhet som MUFs målgrupper.
(Anmäl kommentaren)
4 november, 2009 kl 20:27
Efter att ha läst kommentardebatten, känner jag att en sak måste förtydligas:
Det är inte det faktum att MUF:are dricker som gör detta radikalt.
Det är att de gör det i POLITIKENS NAMN som är högst obehagligt.
För att om alla ansåg att politik=(alkohol + fester), hur skulle riksdagen då se ut?
(Anmäl kommentaren)
4 november, 2009 kl 22:21
”För att om alla ansåg att politik=(alkohol + fester), hur skulle riksdagen då se ut? ”
Ungdomsgenerationen tycker redan att politik är lika med FRA-lag, Bodströmsamhälle och IPRED, så om MUF lanserade ”politik som fest” skulle de nog bara få fler medlemmar.
Med tanke på vilka vansinnigheter riksdagen röstat igenom i nyktert tillstånd (ATP, löntagarfonder, 1%-målet för uhjälp, Datalagen, prisstopp, War on Drugs, kärnkraftsomröstningen samt varenda statsbudget mellan 1973 och 1990) skulle mer sprit i politiken inte vara avskräckande. Vad skulle rimligtvis kunna bli värre?
Skulle riksdagen bli bättre om alla riksdagsledamöter vore Bosse Ringholm-kopior som dricker mjölk till kräftor eller om det fanns ett gäng Winston Churchills som började dagen med en flaska champagne? Jag vet åtminstone vilken riksdag som vore intressantast att lyssna på.
(Anmäl kommentaren)
4 november, 2009 kl 23:21
Vänstern kanske inte ska kasta för mycket sten (det gör de unga redan på gatorna förresten) i glashus med tanke på den långa raden av alkoholiserade partiledare. Sedan kan man ju alltid säga att det var enstaka fall, enskilda personer och bara undantag eftersom alla andra är nykterister. Eller?
Men det är bra att diskussionen kommer upp. Nu förväntar vi oss att HD går vidare och granskar andra ungdomsorganisationer (inte bara politiska) där fester för slutna sällskap med spritservering är en viktig del av verksamheten.
Sedan är HD:s artikel faktiskt lite luddig just kring lagbrott. Det är ju tillåtet med spritservering i slutna sällskap (förutsatt att alla är över 18 år och det inte sker med vinstintresse). Av artikeln kan man få intrycket att det är olaga alkoholförsäljning vilket det knappast är.
(Anmäl kommentaren)
4 november, 2009 kl 23:46
[...] hd, sds, svd « En [...]
(Anmäl kommentaren)
9 november, 2009 kl 13:14
[...] hd, sds, svd Posted in Politik, Øresundsregionen | Tagged alkohol, Øresundsregionen, Danmark, [...]
(Anmäl kommentaren)