På tur genom Bangkoks bakgator

Dela denna artikel

Bangkok Publicerad 13 april 2012 kl. 00:00
  • Det vimlar av pyttesmå familjerestauranger i distriktet Bang Yeekhan invid Rama VIII-bron. "Man har inga jobb och säljer det man kan", berättar Arne Wilhelmsson.HD/NST Göran Stenberg

  • Det är trånga gränderna, vilket Inger Mortensen snart upptäckte, men ingen tar illa upp och man möts hela tiden av leenden.HD/NST Göran Stenberg

  • På en del väggar syns fortfarande spåren av översvämningen och en del gator som denna har till och med tidvatten.HD/NST Göran Stenberg

  • Det gömmer sig en rofylld idyll i stadsdjungeln.HD/NST Göran Stenberg

  • Fartvinden svalkar när man rullar fram på betongspångarna vid sidan om kanaler och den djungellika växtligheten.HD/NST Göran Stenberg

  • "Sawadee ka" ropar skolflickorna när vi passerar dem på deras väg till skolan.HD/NST Göran Stenberg

  • En iskall färsk kokosnöt är aldrig fel.HD/NST Göran Stenberg

  • Efter fyra timmar lastar vi cyklarna på en longtailbåt och hinner med att betraktar livet längs kanalen Bangkok Noi innan vi kommer ut på Chao Praya-floden och den pulserande världsstaden.HD/NST Göran Stenberg

  • Den första timmen går färden tätt inpå de boende.HD/NST Göran Stenberg

  • Johan och Anna-Karin Berggren leder cyklarna över bron vid Khlong Maha Sawat där lokalbefolkningen puttrar över på sina motorcyklar.HD/NST Göran Stenberg

  • "Vi värnar om det lokala samhället och vi kör aldrig samma runda två dagar i rad", säger Arne Wilhelmsson.HD/NST Göran Stenberg

Det finns ett Bangkok som få turister känner till. Vi har hängt med Arne Wilhelmsson, helsingborgare i förskingringen, på en cykeltur i de västra delarna av Änglarnas stad.

– Den här sidan av floden kallas Thonburi och var en självständig stad fram till 1971. Hit kommer sällan turisterna, säger vår cykelguide, Arne Wilhelmsson, där vi trampar fram på smala betongstigar mellan skjulen i kåkstaden.

Klockan har hunnit bli åtta och vi är fem morgonpigga skandinaver som helt oförskräckt cyklar rakt in i morgonrusningen och husgyttret vid foten av den imponerade Rama VIII-bron. Skyskraporna gnistrar i morgondiset där de sträcker sig mot skyn på andra sidan av Chao Praya-floden. Bangkok är kontraster, med fattig och rik tätt inpå och gamla traditioner som mixas med moderna fenomen.

Boråsfödde Arne Wilhelmssons gymnastiklärarekarriär gick upp i rök redan efter ett år och ett akut diskbråck. I stället blev det två decennier på Postverket. De sista åtta åren arbetade han i Malmö, men bodde på Fågelsångsgatan i Helsingborg. Efterhand ledsnade han på den statliga organisationen och kände att han ville starta ett nytt liv.

– Jag åkte till Bangkok för att studera thai. Det började som för alla andra, jag kom hit som turist. Det är ett land som är lätt att tycka om och jag upptäckte att om man kan språket blir livet enklare. Man har engelska på schemat i skolan, men som du märker är de inte så bra på det. Därför började jag studera thai vid Lunds universitet och tog 40 poäng, berättar Arne när vi tar en vätskepaus och fortsätter:

– Men det går inte att lära sig ett sådant språk om man inte är i rätt miljö så jag flyttade hit 2003 för att hårdplugga ett par månader.

Under den tiden träffade Arne sin blivande hustru, Nong, och nu lever de tillsammans i en "enkel tvåa utan kök". Tillsammans driver de cykelföretaget Bangkok by bike som arrangerar guidade cykelturer i det för många okända Bangkok. Nong driver sedan fyra år tillbaka även ett eget tvätteri med tre anställda.

– Hon kommer från en enkel familj och jag hade aldrig kunnat träffa henne om jag inte talat thai.

Vi inleder vår guidade cykeltur i tolv-miljonerstaden i typiska thailändska kvarter utmed floden. Genom smala, men på sina ställen lummiga gränder, väldigt nära de som bor där. Det känns som om man kör genom folks kök och vardagsrum. Det gäller att hålla koll på både cykel och hundar, katter och framför allt barn. De sociala och ekonomiska kontrasterna som präglar huvudstaden är påtagliga.

– Vi håller till vänster i den här byn och ni måste vara mer uppmärksamma än hemma, förmanar Arne Wilhelmsson.

Det är okomplicerad cykling eftersom staden är platt som en pannkaka, men ibland blir det smalt och då är det inte helt fel att sätta ned foten i backen. Och vägbulor – de måste ha uppfunnits här.

Vi är totalt sju personer som mest följer varandra på ett led, med den thailändska guiden Jam i täten och med Arne Wilhelmsson i kön. Efter otaliga nittiograderssvängar på de meterbreda betongbanorna kommer vi plötsligt in i ett bättre bostadsområde med övervakningskameror där det övervägande står lite nyare, exklusiva, europeiska bilar på uppfarterna.

– Bakom denna mur ligger den förre premiärministern Thaksin Shinawatras hus, säger Arne Wilhelmsson och fortsätter:

– Han störtades av militärjuntan för åtta år sedan och bor sedan dess i Dubai. Nu är det hans lillasyster, Yingluck Shinawatra, som har jobbet.

Bangkok ligger i snitt fem meter över havsnivån. Under de kraftiga översvämningarna i oktober och november låg Arnes och Nongs business nere, eller rättare sagt – helt under vatten.

– Varenda meter av dagens cykeltur låg under vatten i nästan fyra veckor. Det tog två dygn sedan var hela denna stadsdel som ett hav, berättar Arne och pekar på märkena en dryg meter upp på husväggarna.

Färden går vidare på några mindre gator innan vi kommer till dagens utmaning – att korsa det nya kombinerade motorvägs- och skytrainbygget.

Stort och respektingivande, men ytterst grå ingenjörskonst som löses upp när den försvinner västerut i den värmedallrande horisonten. Vi hojar ned för en liten trampad stig och plötsligt är vi inne i en grön djungel. En dryg mil till Asiens största shopping känns ofattbar. Färden går på smala betongspångar några meter över marken och i bland ovan vattnet. Vi rör oss i maklig takt mellan små trähus, och in bland banan- och majsodlingar i ett labyrintsystem av klonger (kanaler) där husen står på pålar. Under tre timmar ser vi inte några andra västerlänningar.

Det mer än 300 år gamla skogtemplet Wat Pleng är aldrig omnämnt i några resehandböcker. Det ligger mellan två kanaler och enda sättet att komma hit är med båt eller cykel.

– Det sägs att det finns mer än 400 tempel i staden, men jag är helt säker på att det är närmare 1 000, säger Arne.

Du spelade golf på Allerum golfklubb, hur är det med spelet nuförtiden?

– Jag var visserligen seriös, men mitt spel visade sig vara rena skämtet. Jag hade planer på att på något sätt jobba med golf här, men jag blev bara sämre sedan jag kommit till Thailand. Viljan och intresset var det inget fel på, men då jag inte blev så bra som jag önskat, tröttnade jag på alltihop.

Arne har alltid gillat att cykla, men att det blev cykelbusiness var mer hans danska studiekamrats förtjänst.

– Ole är en riktig entusiast och vi cyklade mycket. Tillsammans hittade vi massor av spännande, vackra och intressanta platser på våra turer. För fem år sedan drog Nong och jag igång firman. Vi började i liten skala med affischer på Khao San Road. För varje år har det sedan bara gått bättre och bättre.

Nästan 20 mil på cykel i veckan håller Arne i god form, så han kan med gott samvete följa sitt Elfborg via internet.

– Det är aldrig kul när de förlorar, varken mot HIF eller något annat lag, men jag hade heller inte räknat med vinst, eftersom Elfsborg av tradition brukar ha väldigt svårt på Olympia, säger han apropå det senaste mötet.

Högsäsongen, som är november till april, lider mot sitt slut. Efter påskloven blir det bara några sporadiska turer fram till juni och augusti då trycket ökar igen. I september och oktober är det också lite stilla, men sen drar igång på allvar igen.

Saknar du inte Sverige?

– Nej ingenting, möjligen min gamla mor, säger Arne och blickar ut över den mäktiga floden och Änglarnas stad.

Göran Stenberg
042-489 90 89

Textförstoring

Bangkok by bike

Guidningen är på svenska eller så kallad blandinaviska, men även engelska.

Man cyklar i grupp om max tio deltagare och tempot är lugnt.

Cyklarna är av city-modell handbroms fram och bak, men saknar växlar.

Det finns fyra turer som i huvudsak går på den västra, mer okända sidan av floden Chao Phraya.

Förmiddags- och eftermiddagsturerna är cirka 17-18 kilometer långa och tar cirka fyra och en halv timme inklusive lunch. Pris: 1 250 baht per person, cirka 300 kronor. Heldagsturen är cirka 22-30 kilometer lång och tar cirka sju och en halv timme. Pris: 1 800 baht per person, cirka 430 kronor. Kvällsturen, "Bangkok by night", är cirka en mil lång och tar cirka två och en halv timme inklusive middagsbuffé. Pris: 1 000 baht per person, cirka 240 kronor.

I priset ingår förutom cykel och guidning, mat, dryck, inträdesavgifter, båt- eller tågbiljett. Hjälm finns för de som önskar. Rekommenderad minimiålder för att cykla själv är tio år. Barnstolar finns att låna och barn under sex år följer med gratis.

Hemsida: bangkokbybike.com

Kommentarer

I dag: 19.00 AIK-Rögle, hockeyallsvenskan

Mer

Djurbladet

Huvudnyheter