Bristerna är för många hos Mitsubishi Colt

Motor Publicerad 2 mars 2009 kl. 09:43 Uppdaterad 2 mars 2009 kl. 10:42
  • Förarmiljön är påver och full med stora knappar och plastiga detaljer.FOTO: Stefan Lindqvist 

  • Frågan som återstår efter testet av Mitsubishi Colt: Vem ska köpa den?FOTO: Stefan Lindqvist 

  • Ett hyggligt stort bagageutrymme för en så liten bil. Men varför följer inte hatthyllan med när luckan öppnas?FOTO: Stefan Lindqvist 

  • Sömmen på växelspaksknoppen är en av flera irriterande smådetaljer.FOTO: Stefan Lindqvist 

  • Mitshubishi Colt kostar drygt 115000 i standardversionen. Fem tusen mer för femdörrarsversionen. Dessutom finns den i två betydligt sportigare modeller.FOTO: Stefan Lindqvist 

Irriterande enkel? Mitsubishi Colt är en billig och enkel bil. Två faktorer som inte ska föraktas i spåren av den ekonomiska krisen. Men frågan är också när enkelheten övergår i irritation. Och om man då fortfarande sväljer helheten enbart på grund av prislappen.

En Mitsubishi Colt i den enklaste standardversionen kostar strax under 116 000 kronor. Och som alltid gäller den gamla gyllene regeln, du får vad du betalar för. I det här fallet en väldigt enkel bil som inte ger någon körupplevelse överhuvudtaget.

Jag försöker fundera vilka som kan tänkas tillhöra kundkretsen. Det skulle kunna vara människor som inte är intresserade av bilar, men behöver ett fordon för att transportera sig själva till och från jobb och köra barnen på olika fritidsaktiviteter. Som vill ha något mycket enkelt och billigt. Och en bil som drar lite bensin.

Men existerar egentligen en sådan målgrupp överhuvudtaget?

Och dessutom är det så att inte ens miljöargumentet väger särkilt tungt. Ja, Colten drar lite bensin. På så vis är den bra, men utsläppet av koldioxid är långt ifrån bra och det finns många bilar i samma prisklass och storlek som är betydligt bättre på just den punkten.

Nu finns Colten även i två sportigare versioner. Den allra vassaste, Ralliart, har en turbomotor med 150 hästar, men kostar då också strax under 160 000 kronor. Då ingår förvisso även färddator, farthållare och aluminiumpedaler.

Men den standardmodell jag testar har en 95 hästarsmotor och påver inredning med mycket plast och stora knappar och reglage som ger förarmiljön ett billigt intryck. Att den dessutom är väldigt tråkig att köra höjer inte direkt helhetsintrycket.

Dessutom finns det en massa små detaljer som man ganska snabbt börjar reta sig på. Ett stort irritationsmoment är plastmattan på förarsidan som ideligen knölar ihop sig under kopplingspedalen. Det kan i värsta fall också gå från irritationsmoment till att bli en ren trafikfara.

Sömmen på växelspaken är ett annat oförlåtligt designmisstag. Den går ända upp till knoppen och sticker ut på ett väldigt markant sätt. Det går bara att föreställa sig hur sömmen kommer att skava in i handen efter den femtusende växlingen. Så här får det helt enkelt inte se ut i en bil av senaste årsmodell. Oavsett vilken prislapp den har.

Att inte ”hatthyllan” följer med upp när man öppnar bagageluckan är också obegripligt. Vad är poängen med det? Och hur mycket irritation väcker det inte när man står där med två matkassar som ska in och tvingas böka alldeles i onödan.

Allt det här kan tyckas som en rad mindre problem. Men köper man en bil som ska användas varje dag kommer alla de här sakerna med tiden att växa till något man retar sig på varje gång man sätter sig i fordonet.

Vad är då bra med Colten? Den är väldigt lätt att kliva in och ur, en detalj som alls inte ska föraktas. Utrymmet i baksäte och koffert är hyggligt stort och bilen är relativt lättkörd med ganska god sikt åt alla håll.

Men så mycket mer är det inte. Och frågan som återstår är: Vem ska köpa den?

Stefan Lindqvist
042-489 90 36

Textförstoring

Dela

Provkörningsfakta Mitsubishi Colt

Förbrukning: 0,6 l/milen

CO2: 143 g/km

Pris: 115 900+ kr

Körupplevelse: 1/5

Wow!-faktor: 1/5

Kupéutrymme: 3/5

Lastutrymme: 2/5

Musikanläggning: 1/5

Fixa själv: 3/5

Kommentarer

Motor

Huvudnyheter