Bilisterna tvekade - men nu fyller bilbältet 50

Motor Publicerad 24 augusti 2009 kl. 12:54
  • 1959 införde Volvo trepunktsbältet som standard i sina bilar. Inte förrän 1975 blev det lag på att ha bilbälte i framsätet. Volvo

  • Mannen som uppfann trepunktsbältet, Nils Bohlin, testar sin egen uppfinning 1959. Volvo

  • Modernt bilbälte. Volvo

  • Föregångaren till trepunktsbältet var tvåpunktsbältet som bara satt över bröstet på föraren. Bild från 1957. Volvo

Rädsla och kaxig attityd var två skäl som gjorde att bilisterna var tveksamma till säkerhetsbälte.

Den 13 augusti 1959 premiärvisades en Volvo PV 544 i Karlstad. Det unika med denna bil var att den var först i världen med trepunktsbälte som standardutrustning.

När Gunnar Egellau blev vd 1956 ville han att Volvo skulle expandera i USA och säkerhet skulle vara en viktig del av bilens image. Han lyckades locka över Nils Bohlin som var SAAB:s bästa flygingenjör. Bohlin hade arbetat med hur man skyddar piloter i cockpiten, hos Volvo fick han uppdraget att lösa problemen med hur man på bästa sätt kan hålla föraren på plats vid en krock.

Efter ett par månaders tester kom han fram till att kraftigt bälte som hade tre fästpunkter skulle fungera bäst. En rem skulle gå över bröstet och skydda överkroppen, den andra remmen skulle gå över höfterna.

1959 var säkerhetsbälte, tillverkat av företaget Auto Liv, standardutrustning i Volvo PV 544 och Volvo Amazon. Även SAAB införde säkerhetsbälte som standard 1961.

Men det skulle dröja till 1975 innan det blev lag på att använda säkerhetsbälte i framsätena. En lag som behövdes eftersom motståndet till en början var stort mot att använda vad som i folkmun kallades för "fegrem". Hans Johansson, i dag pensionär, jobbade på Trafiksäkerhetsverket i Göteborg som bilinspektör. Han minns svenskens inledande skepsis.

- Folk var rädda för att sitta fastspända om bilen skulle börja brinna eller åka över en kajkant. Många trodde att det räckte med att ta emot sig med armarna vid en krock!

Han minns ett tillfälle sommaren 1975 när han var ute och rutinkontrollerade bilar.

- Jag stötte på en förare som körde utan bälte. Jag påpekade att man bör ha bälte men han svarade "lagen börjar ju inte gälla förrän på söndag".

Göran Willis/TT Spektra

feature@ttspektra.se

Textförstoring

Dela

Lagarna

1968 kom en lag om att alla bilar måste vara utrustade med bilbälte i framsätet från och med 1969 års modell.

Från och med 1970 års modell skulle alla platser i bilen vara utrustade med bälte.

Användande av säkerhetsbälten i personbilar blev obligatoriskt i framsätet den 1 januari 1975 och i baksätet den 1 juli 1986.

Yrkeschaufförer slapp ha säkerhetsbälte fram till den 1 oktober 1999.

1988 blev det lag på att även barn i baksätet måste ha bälte. Barn under 7 år ska dessutom ha en särskild skyddsanordning - babyskydd, bilbarnstol eller bälteskudde.

Den som åker bil obältad och stoppas av polisen får böter. Sedan den 1 januari 2004 måste alla bussar, utom de som tillverkats för tätortstrafik, vara utrustade med säkerhetsbälte på alla platser och bälte måste bäras på platser där dessa finns.

Källa: Wikipedia, NTF (TT Spektra)

Bilbältet

Räddningskåren använde redan från 1946 ett säkerhetssele av så kallad H-typ i sina utryckningsfordon. De var krångliga både att montera och använda.

Före Bohlins uppfinning var också racerbilar och flygplan utrustade med 4-punkts säkerhetsbälte.

I mitten av 50-talet började Motormännens Riksförbund sälja "M-selen" till sina medlemmar. Den var också krånglig att ta på.

1969 blev Tjeckoslovakien första land i världen att införa lag på obligatorisk användning av bilbälte.

Säkerhetsexperter på Volvo har beräknat att bilbältet räddat livet på drygt en miljon människor i Sverige sedan 1959.

1967 blev bilbälte i baksätet standardutrustning på en ny Volvo.

1969 ersattes trepunktsbälte av det nya trepunkts rullbältet.

Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) har fört statistik över bilbältesanvändningen sedan 1983. Då använde knappt 10 procent av alla vuxna bälte i baksätet mot nästan 80 procent i dag.

2004 var bilbältesanvändningen i framsätet drygt 90 procent.

Kvinnor är generellt mer benägna att använda bälte än män och äldre bättre än yngre.

90 procent av alla barn använder bälte i baksätet. (TT Spektra)

Kommentarer

Motor

Huvudnyheter

STÄNG X