Lite som att komma hem

Dela denna artikel

Motor Publicerad 19 november 2011 kl. 04:00
  • Det här är rejält... Volvo-kombis lastutrymme har hyllats i årtionden av svenska barnfamiljer.

  • Välkommen hem... typ.

  • Andra generationens snålversion av V70 går mycket bättre än sin föregångare. 0 - 100 på lite drygt 11 sekunder är OK för en så stor miljöbil.

  • Den ljusa inredningen skapar en bra känsla och känns lite exklusiv.

Attackerad från flera duktiga konkurrenter håller V70 fortfarande greppet om svenskarna.

Jag kanske inbillar mig, men jag tycker det blir en särskild känsla när jag sätter mig bakom ratten på en Volvo V70. Det här är den tveklöst mest populära bilen i Sverige, trots att det finns konkurrenter som är riktigt bra. VW Passat är den som kommit närmast i försäljningsstatistiken men också Peugeot 508 SW, Citroën C5, Honda Accord och alldeles nya Hyundai i40 är med och kämpar om samma köpare. Vi ska kanske räkna in Audi A4 också i det här startfältet.

Bra, praktiska, säkra och bekväma bilar.

Men så är det det här med känslan. Det känns lite grand som att komma hem när jag sätter mig bakom ratten i en V70.

Jag förstår det inte, för jag har inte kört fler Volvobilar än t ex Citroën och VW. En förklaring kan vara att allting fungerar så smidigt, att allt är logiskt, att jag hittar knappar och vred där jag förväntar mig att de ska vara. Att V70 är väldigt bekväm och utan irriterande detaljer.

Och så är jag förtjust i den ljusa inredningen. Det är nog allt detta som tillsammans skapar känslan.

Den aktuella provbilen är miljöversionen, andra generationen, av Volvo V70 som har tilläggsnamnet DRIVe. Den har en liten motor med ganska få hästkrafter. Det är absolut ingen racingkärra men det fungerar riktigt bra. Till skillnad från den första snålgeneration. (Jag minns att jag ogillade generation 1, att jag rekommenderade spekulanter att välja andra V70-versioner framför den. Det gör jag inte i dag även om det givetvis är bättre drag och styrka i de större dieslarna D3 och D5.)

DRIVe-modellen innebär dessutom fem års skattefrihet och ett något renare samvete.

För alla som är lika gamla som jag och som har växt upp med Amazon, 140 och sedan 200-klassen har ju "vetat" att Volvo är tråkiga att köra om man inte skojar till det med en hygglig trimning.

Låt mig ännu en gång säga: Det stämmer inte. Det är länge sedan det var en sanning.

V70 går alldeles utmärkt, motorn skriker inte "stopp, stopp sluta" vilket den gjorde i de äldre otrimmade bilarna när man accelererade. Jag skulle nästan kunna säga att den här är pigg... fast det är kanske att ta i. Det är ju trots allt en snåldiesel.

Men om jag byter ut pigg mot villig så hamnar vi närmare sanningen. Uppförandet på vägen är exemplariskt, även när man pressar bilen ganska tufft. Och slutligen... det är tyst och behagligt i kupén.

Ulf Kristiansson
042-489 91 11

Textförstoring

Plus och minus

+ Snål, säker, behaglig och trevlig att köra.

– Priset. Det börjar på 284 000 kronor och då pratar vi börjar...

Kommentarer

Motor

Huvudnyheter