Slumrande hästar kom till liv

Dela denna artikel

Motor Publicerad 31 maj 2012 kl. 04:00
  • En tuff liten kärra, som blir pigg när alla hästarna vaknat ordentligt...

  • Inget överdåd, men helt OK.

  • Sportigt röd logga

  • Fräck på gränsen till aggressiv front.

  • Två rejäla avgasrör höjer sportimagen.

Den ser tuff ut, den lilla sportsuzukin. Så det var inte konstigt att jag hade höga förväntningar jag satte mig bakom ratten och fräste i väg. Fast det gick inte som jag trodde.

Allt talade för Suzuki Swift Sport. 136 hästar i den lilla kärran borde ge ett rejält kick, men när jag körde i väg kändes det som om hästarna var nån annanstans. Eller möjligen sov.

Jag blev både förvånad och besviken.

Plötsligt kändes det sportiga och tuffa utseendet som ett lurendrejeri.

Att den låg bra på vägen och reagerade distinkt på rattrörelser var en klen tröst. Den fräcka inredningen kändes som ett hån och den sexväxlade lådan som rent trams.

Jag gav upp sportkörningen och rullade lugnt vidare. Därför dröjde det faktiskt ganska länge innan jag insåg att bilen faktiskt var ganska snabb. Problemet var att den inte fick snurr på grejorna förrän den blev varm!

Hästarna fanns där, de ville bara värma upp innan de satte fart.

Men då blev det roligt igen. Och med ett varvtal över... låt säga 4 000 var bilen som sitt utseende.

Nu är det här ingen endimensionell leksak, det går faktiskt att köra förståndigt och snålt med den också. Segdragningsförmågan gör att man kan lägga i sexan ganska tidigt och få bilen att rulla fram med lågt motorvarv.

Om man vill. Men det är mycket skojigare att pressa bilen.

Suzuki Swift är fyrsitisig, men tänk bort baksätet för där vill man inte sitta. Det är klaustrofobiskt trångt och knöligt att ta sig till och från. Lastutrymmet är också ganska snålt tilltaget, men om man utgår ifrån att Suzukin i själva verket är en tvåsitsig bil och att baksätet egentligen är ett lastutrymme, ja då är det helt OK.

Sa jag att den är en utmärkt stadsbil? Med sin litenhet, smidighet och relativa snabbhet så är den som gjord för stan.

Visst funkar den på landsväg också, särskilt om den är lite kurvig och visst kan man även köra motorväg med den.

Men den är förstås inte mitt förstaval om jag tänker bilsemester till södra Spanien.

Ulf Kristiansson
042-489 91 11

Textförstoring

Läs mer

Kommentarer

Motor

Huvudnyheter