Teaterchefen använde kontokortet privat

Nöje Publicerad 25 augusti 2010 kl. 06:00
  • Flera privata inköp har registrerats på Karl Dunérs kort de senaste månaderna. "Om ett par månader kommer du inte att kunna hitta något sådant här", säger han.HD/NST Anders Malmberg

Privata inköp, middagar där korrekt redovisning saknas och försvunna kvitton. Det finns uppenbara brister i hur Stadsteaterns chef Karl Dunér nyttjar företagets kontokort. Så sent som i maj användes kortet för privatinköp på 7 000 kronor.

Stadsteaterns chef och verkställande direktör Karl Dunér fick ett kontokort när han anställdes förra sommaren. I anställningsavtalet står det klart och tydligt att kortet enbart får användas för inköp för Stadsteaterns räkning.

Trots det har Karl Dunér i stort sett varje månad gjort privata inköp med kortet, visar tidningens granskning. Det handlar huvudsakligen om resor, restaurangbesök och en del mindre inköp. Dessutom har en del av de kvitton, exempelvis för representation, som han har lämnat in varit så bristfälliga att också de strider mot kraven i anställningsavtalet. Syftet och vilka som har deltagit i middagarna saknas.

Det handlar inte om några jättebelopp. Karl Dunérs månadsfakturor ligger på mellan 10 000 och 15 000 kronor och merparten har bedömts som inköp för Stadsteaterns räkning. Men från hösten 2009 och fram till den senaste lönen i juli har det varje månad dragits pengar från hans lön för inköp som betraktas som privata.

Att Karl Dunér använde kortet felaktigt upptäcktes ganska snabbt. Enligt Tore Bryneholt (FP), som är ordförande i Stadsteaterns bolagsstyrelse, tog han då ett samtal med sin teaterchef/vd och det stöds av anteckningar på kontokortsfakturorna.

– Det handlar om förtroende, att man måste kunna lita på sin vd, och att jag inte ska behöva sitta med förstorningsglas och ifrågasätta varje kostnad. Men när vi upptäckte hur det såg ut tog vi en omgång om detta utifrån anställningsavtalet, säger Tore Bryneholt.

Tillsägelserna har återkommit och minst två gånger har frågan varit uppe på styrelsenivå. I januari tog styrelsens presidium beslutet att kortet i fortsättningen skulle stå på Karl Dunér personligen och att han därefter skulle kräva av teatern den del av fakturan som var utgifter i tjänsten.

– Han skulle lämna in en räkning för sina kostnader, precis som alla andra, säger Tore Bryneholt.

– Det gick några månader och jag trodde det var verkställt, men det visade sig att det var det inte. Banken hade inte gått med på det, säger Tore Bryneholt.

Så sent som i juni tog teaterstyrelsen ett 25-punktsprogram som innehöll ett par punkter som direkt syftade på brister hos Karl Dunér. Bland annat att kvitton och andra underlag ska redovisas korrekt.

Tore Bryneholt anser att Karl Dunér som teaterchef och verkställande direktör måste föregå med gott exempel, inte minst nu under det första året när det har varit mycket turbulens. Det gäller inte bara hanteringen av kontokortet och respekten för innehållet i anställningsavtalet, utan också andra frågor som tidningen tidigare har skrivit om: Närvaron på teatern och löftet att flytta hit från Stockholm.

Det finns saker som har förbättrats, exempelvis redovisas och motiveras Karl Dunérs kostnader bättre. Men så sent som i julilönen drogs privata kortköp från hans lön.

– Vi har haft mycket allvarliga samtal men det har varit lite som att boxa till en sådan där gubbe som bara vippar upp igen. Men nu ska det vara slut. Vi kommer inte att släppa kontrollen och fortsätter beteendet måste vi klippa kortet, säger Tore Bryneholt.

Eva Åsare (M) som är utsedd av kommunfullmäktige till Stadsteaterns revisor hade ett samtal med Karl Dunér sedan hon i maj uppmärksammades på att kortet användes för egna utlägg. Hon är även kritisk till hur styrelsen har hanterat ärendet.

– Den interna kontrollen ska fungera så att sådant här inte sker och undantag ska regleras så fort som möjligt. Att det görs är i första hand styrelsens ansvar.

– Det är möjligt att man kan kritisera mig och styrelsen för att vi har varit för snälla och att det har tagit lång tid, men det beror inte på feghet eller slapphet. Naturligtvis ska han följa regler och avtal men det viktigaste är att det inte åsamkar teatern några kostnader. Och vi ser inte att någon har lidit skada, säger Tore Bryneholt.

Lars Andreasson

Katarina Höije
042-489 92 49

Textförstoring

Dela

Läs mer

Kommentarer

Nöje

Veckans skivrecensioner

Huvudnyheter

STÄNG X