"Musiken blir en förlängning av det estetiska"

Dela denna artikel

Nöje Publicerad 22 augusti 2012 kl. 04:00
  • Walle Wahlgren från Retro Family har ett speciellt öra för tv-spelsmusik. Foto: Kristoffer Granath.

Några frågor till trummisen Walle Wahlgren, från helsingborgstrion Retro Family, som har skapat soundtracket till det prisbelönta plattformsspelet "PID".

Vanligtvis lirar du i ett bluesband. Hur kommer det sig att Retro Family började göra tv-spelsmusik?

– Spelutvecklarna Might and delight, som ligger bakom "PID", ville att musiken skulle matcha estetiken. De kläckte idén om att jobba med livemusik, vilket är väldigt ovanligt. Oftast brukar musik till tv-spel vara syntbaserad med färdiga loopar, mixar och annat som stuvas ihop i datorn.

– Vi startade Retro Family specifikt för att kunna skapa instrumentala låtar till tv-spel. Men vi gör också musik till film, dans och teater.

Hur har ni gått till väga?

– Vi har utgått från stämningsbilder och tidiga illustrationer av spelet. Plus stödord som "mystiskt, utomjordiskt, främmande". Utifrån det har vi skapat musiken. En väldigt kreativ arbetsprocess. Ibland stannade jag upp och tänkte "hur sjutton spelar man en rymdisk låt?".

– Det är lättare att sätta ord på ett musikstycke efter att det är skapat, men att göra tvärtom är svårt.

Är ni gamla gamers?

– Ja, men vi är riktiga rookies i sammanhanget. Spelgrundarna ville arbeta med folk som aldrig haft med tv-spelsmusik att göra för att kunna få fram ett unikt soundtrack.

Vad handlar "PID" om?

– En pojke som heter Kurt är vilse på en främmande planet. Han försöker ta sig hem till jorden. Det är dramatiskt och roligt.

Vad är det med retrostuket som har fångat dig?

– Vi i Retro Family har alla växt upp med den gamla Nintendo-skolan. Vi har definitivt influerats av 8-bitarsspel. Det sitter i.

Minns du något spel som etsat sig fast i hörselgångarna?

– Ja, "Little Nemo: The dream master" har en helt fantastisk musik med hookiga melodier. Meloditänket då var 80-talsbaserat men rymde också flera klassiska influenser från Bach och Mozart, som i scenerna när du stred mot bossar och liknande. Sedan finns det ju spel som aldrig faller i glömska. Typ "Mega Man II". Melodierna där var oerhört basic men framhävde viktiga teman. Likadant med "Castlevania"-serien.

Hur viktig är musiken?

– Lika viktig som på film. Ser du till exempel en skräckfilm utan ljud försvinner dramatiken. Musiken blir en förlängning av det estetiska. Om musiken är dålig i ett tv-spel tappar du intresset i fall den inte matchar stämningen.

Det låter som att ni har hittat rätt. PID har uppmärksammats en hel del i spelkretsar bland annat för musiken, eller hur?

– Ja, det stämmer. Folk snackar gärna om soundtracket, hur musiken skiljer sig från mycket annat. Och spelet i sig har bland annat vunnit pris för "Bästa plattformsspel" på en av världens största spelmässor, E3 i Los Angeles.

Linn Dupont
042-489 93 77

Textförstoring

Kommentarer

Nöje

Veckans filmrecensioner

Huvudnyheter