Nya färdtjänsten blir verklighet först nästa år

Dela denna artikel

HELSINGBORG Publicerad 22 mars 2013 kl. 13:07 Uppdaterad 22 mars 2013 kl. 13:09

Skånetrafiken tecknar i nästa vecka avtal med fem operatörer om färdtjänst och sjukresor. Ulf Sighede på Transport i Helsingborg är kritisk och varnar för uttjänta färdtjänstbilar.

Tidigare i år avslog Kammarrätten i Göteborg prövningstillstånd för två taxibolag som klagat på Skånetrafikens upphandling. Upphandlingen omfattade 134 fordon, fördelat på 63 personbilar och 71 specialfordon. Nyligen blev det klart att Högsta Förvaltningsrätten i Stockholm inte heller tar upp klagan och därmed kan Skånetrafiken gå vidare.

– I nästa vecka kommer vi att skriva avtal med fem olika operatörer och de nya avtalen börjar gälla från och med 1 februari 2014. Det är mycket tråkigt att ärendet har stannat upp så länge i rättsprocessen. Framför allt har det skapat oro hos både chaufförer och våra kunder, säger trafikchef Lars Hellström på Skånetrafiken.

De nya aktörerna från och med 1 februari 2014 är: Taxi Kurir i Malmö med 63 personbilar och 41 specialfordon, Taxi Sydväst i Staffanstorp med 24 specialfordon, Telepass i Malmö/Helsingborg med 3 specialfordon, Taxi Helsingborg med 2 specialfordon och Niklas & Patriks Taxitjänst i Helsingborg med 1 specialfordon. Ett specialfordon kan exempelvis ta rullstolar och är ofta mindre bussar. Det är nästan ett år innan avtalen träder i kraft men Lars Hellström menar att det inte gick att tidigarelägga starten.

– Det handlar om praktiska frågor där både specialfordon ska köpas in och förare som ska utbildas. Vi vill inte ha en rivstart som redan från dag ett skapar störningar för redan hårt prövade kunder. Nu får taxiföretagen tid på sig att vara på banan från början.

Färdtjänsten och sjukresorna i Skåne har tidigare drabbats av stora problem när det gäller beställningarna. HD har under det gångna året tagit upp flera fall där fordonet exempelvis inte har kommit, kört fel eller kommit försent.

– Men frågan om beställningscentralerna är en helt annan sak och har inget med det här att göra, säger Lars Hellström.

Fram tills 1 februari kommer ett 20-tal tillfälliga avtal förlängas så att färdtjänsten och sjukresor kan fortsätta rulla i länet. På Transportarbetareförbundet i Helsingborg arbetar Ulf Sighede som resursperson. Han har personligen engagerat sig i problemen som drabbat färdtjänsten och varnade för ett tag sedan att Skånetrafiken skulle ha svårt att få fram specialfordon under första hälften av detta år när nya avtal till slut skulle skrivas mellan parterna.

– Nu ska chaufförerna och resenärer få leva med den i många fall uttjänta flottan av bilar i nästan ett år till. Jag kan bara hoppas att Skånetrafiken gör en ingående kontroll av de bilar som ska vara ute på vägarna under den här tiden, säger Ulf Sighede.

Lars Hellström på Skånetrafiken menar dock att det inte ankommer på dem.

– Det görs en fordonsrevision varje år och i den framkommer om fordon inte är lämpliga att sättas i trafik. Ansvaret ligger på fordonsägarna att ha en fordonspark som uppfyller de lagliga kraven.

Det ska tilläggas att inte hela länet omfattas av nyordningen. Exempelvis Höganäs kommun har en egen kommunal lösning på färdtjänsten.

Richard Glantz

Textförstoring

Läs mer

Kommentarer

I dag: 19.00 Vita Hästan - Rögle i hockeyallsvenskan

Skåne

Huvudnyheter