En ny borg ska ta MFF till himlen

fotboll Publicerad 29 mars 2009 kl. 10:30 Uppdaterad 29 mars 2009 kl. 11:55
  • Det är Hasse Borg som fixat Roland Nilssons nya spelare, men vad kommer nyförvärvet Swedbank Stadion att betyda för MFF-tränaren och laget? Roland Bengtsson

  • Kommunikationschefen Per Welinder poängterar att MFF är en fotbollsklubb och att nya arenan ska mest vara en fotbollsarena. Roland Bengtsson

  • ”Vi står som enför klubben alla. Vi segra skall men inte falla”. Så här lyder texten som ska stå precis ovanför spelaringången på MFF:s nya arena. Roland Bengtsson

  • Inga löparbanor, nära till planen och man verkar inte se dåligt någonstans. Swedbank Stadion är MFF:s bästa nyförvärv. Roland Bengtsson

  • Det finns 21 000 sittplatser på arenan. De är förstås himmelsblåa eller vita. Roland Bengtsson

  •  Roland Bengtsson

Roland Nilsson står i mittcirkeln och detaljstuderar sina spelare. Tränaren vänder däremot ryggen åt klubbens överlägset dyraste och viktigaste nyförvärv. Bakom Nilsson står arenan som Malmö FF hoppas ska ge dem möjlighet att växa i Norden.

Det är dagen före det kontroversiella tennismötet mellan Sverige och Israel. Runt Baltiska hallen förbereder polisen sig och känslan av obehag genomsyrar luften.

På andra sidan gatan ligger MFF:s kansli. Bland kontorsanställda, fotbollspersonal och supportrar byggs en helt annan spänning upp, en förväntansfull sådan.

— Det viktiga är att ingen ska känna sig bortglömd när vi flyttar in. På gamla Malmö Stadion var det ärligt lika illa var du än köpte biljett.

Kommunikationschefen Per Welinder ler snett. Sedan räcker han oss var sin orange skyddshjälm. Det är dags att kliva in för en guidad rundtur i MFF:s nya hem.

Ofta tar förstudier som ligger till grund för arenaprojekt nästan uteslutande hänsyn till businessprinciper. Loger och kommersiella ytor för kiosk- och restaurangverksamheten är det centrala i sammanhanget.

MFF valde att gå en annorlunda väg när det gäller Swedbank Stadion. Det handlar fortfarande om att erbjuda samarbetspartners möjligheter men upplevelsen innefattar även supportrarna.

— Vi vill manifestera att vi är en medlemsförening och har varit noga med att lyfta fram själen. Vi får aldrig glömma vilka vi är.

— Visst har vi kontakt med intresserade konsertarrangörer men vi tänker inte syssla med alla möjliga event som att ta in monstertruckar och anordna speedwaytävlingar. Vi är en fotbollsklubb, poängterar Per Welinder.

I det avseendet är bygget genomtänkt in i minsta detalj.

Exempelvis gränsar Norra ståplats till Roys Hörna, en sittsektion som riktar sig till sjungande fans. Naturligtvis har akustikexperter konsulterats i syfte att skapa en mäktig ljudkuliss.

Överhuvudtaget har klubben valt att i stor utsträckning lyssna till olika målgruppers önskemål och således finns här förutom en stor ståplatssektion även vip-utrymmen, en familjesektion samt en väl tilltagen handikappläktare.

Helsingborg har på sätt och vis varit med och inverkat på nybygget som enbart klubben MFF investerat 70 miljoner kronor i under tre års tid. Gräsmattan i Malmö är anlagd enligt samma princip som Olympias. Vidare är taket konstruerat så att gräset kan tillgodose sig livsviktigt dagsljus, och luftgenomströmningen säkras via extra stora valv i hörnorna.

Även i övrigt är som nämnts detaljrikedomen påtaglig.

Mest slående är den upplevda närheten till planen oavsett var åskådaren befinner sig på arenan. På långsidan kräver regelverket att det ska vara sex meter mellan plankanten och läktaren. Här är den exakt 6,32.

Publiken behöver således inte längre släpa med rymdteleskop när de ska på match i Malmö.

Stoldesignen är densamma som på Wembley och spelargången har sin egen historia.

Det hävdas att det var den legendariske arenaarkitekten Archibald Leitch som formgav den klassiska spelargången där spelare först går ner och sedan upp igen för trappsteg.

Per Welinder berättar att det ovanför entrén kommer spikas upp ett anslag med MFF:s emblem samt följande rader ur en gammal klubbhymn:

"Vi står som en för klubben alla. Vi segra skall men inte falla."

— Det finns en dramaturgisk tanke bakom det hela, förklarar Welinder.

När Henrik Rydström fick reda på det tyckte han idén var cool men insåg även att inmarschen kan bli psykologiskt jobbig för bortalaget.

Trots finanskrisen är suget stort efter att få byta ut gamla Stadionbunkerns begränsningar och ogästvänliga miljö mot fräschhet och komfort.

De bästa platserna är åtråvärda. Kategorin Klubbstol innebär 2 000 exklusiva platser som kostar mellan 13 000 och 17 000 kronor, men då ingår även en trerättersmeny i samband med match. Vi provsitter en av de specialtillverkade stolarna och det känns som att sjunka ner i favoritfåtöljen.

Över 9 000 årskort är sålda och MFF budgeterar med 18 000 i publiksnitt. Dessutom är mer än hälften av logerna uthyrda liksom i stort sett all kommersiell yta motsvarande 20 000 kvadratmeter.

2008 hade MFF en omsättning motsvarande 90 miljoner exklusive spelarförsäljningar. För att driften av arenan ska gå runt krävs det att omsättningen ökar med 40 miljoner. Allt utöver det är bonus.

Enligt Per Welinder har klubben valt att lägga en medvetet försiktig budget första säsongen.

— För att hålla budgeten kommer det att krävas ett hårt jobb men det handlar absolut inte om någon glädjekalkyl.

— Alla klubbar som ger sig in i sådana här projekt är beroende av sportsliga resultat, det är inget att hymla om. Men samtidigt känner vi att vi fått ett bra verktyg för att kunna ge våra olika kundgrupper en upplevelse.

— För Malmö FF gäller det först att göra sin hemläxa och bli något att räkna med i Sverige. Gör vi saker i rätt ordning har vi en möjlighet att öka omsättningen efterhand.

— En realistisk räkneoperation visar att vi kan öka den till 300, kanske 400 miljoner, och då kan vi ta upp konkurrensen med klubbar i Danmark och Norge. Målsättningen på sikt är att bli en klubb att räkna med i Norden.

På en av konstgräsplanerna intill kansliet som snart är historia står tränaren Roland Nilsson och funderar över hur han ska få ihop lagbygget samtidigt som han följer träningen.

Plötsligt pressar sig sportchefen Hasse Borg genom ett hål i stängslet och en stund senare på den trånga parkeringen lyckas han precis undvika att backa på en annan bil. Sedan rullar han ut med fronten pekandes mot klubbens nya borg.

Det heter i branschen att Borg är betydligt bättre på att sälja än köpa spelare. Men när MFF tar emot Örgryte den 13 april vet sportchefen åtminstone en sak, och det är att denna gång slipper han få skulden om nyförvärvet som kostat över en halv miljard skulle floppa.

Marjan Svab
042-489 93 17

Textförstoring

Dela

Swedbank Stadion

Kapacitet: 21 000 sittplatser alternativt 18 000 sittplatser och 6 000 ståplatser.

Byggkostnad: 580 miljoner kronor.

Höjd: 27 meter.

Planstorlek: 105x68 meter.

Underlag: 100 procent naturgräs.

Inne på arenan: Kongress- och konferensfaciliteter, möjligheter för utställningar och

konserter, restaurang för 2 000 gäster, 53 loger med plats för tolv personer i varje, en

hedersloge med plats för 60 personer, 24 stora kiosker som tar upp 200 löpmeter, 100

handikapplatser samt lika många platser för ledsagare, 456 toaletter (330 herr, 220 dam, 6

handikapp), stor souvenirbutik i bottenplanet.

Utanför arenan: Bussar och taxi angör i direkt anslutning till entréer.

Källa: www.mff.se

Läs mer

Kommentarer

Sport

Huvudnyheter