En tanke kring att vara folkets lag
David Moyes tog över som manager i min favoritklubb Everton för åtta år sedan. På sin första presskonferens sa han:
- I am from a city (Glasgow) that is not unlike Liverpool. I am joining the people’s football club. The majority of people you meet on the street are Everton fans.
Folkets lag-stämpeln gick rakt in i hjärtat på alla evertonians, klubben gjorde den till sin och den används fortfarande frekvent. Min uppfattning är att Rögle har någonting att hämta här. Bandyklubben har gjort en lång ekonomisk resa de senaste åren och omsättningen har ökat från 28 till nästan 80 miljoner kronor. En liten klubb har blivit ett stort företag, en ishall har förvandlats till arena, priser har höjts och någonstans tror jag att en del brottas med ett identitetsproblem.
För en klubb med elitambitioner är den ekonomiska resan nödvändig, men det finns en risk att man glömmer gräsrötterna och därmed upphör att vara folkets lag. Folket vill känna att ens klubb är i goda händer och som anställd i en klubb måste man inse att man fått ett mandat att förvalta klubben åt supportrarna.
Jag kan ha helt fel här, men min uppfattning är att Leksand är bra på det här. Det känns ofta som att de styrande i Leksand har örat mot rälsen, håller sina supportrar högt i alla lägen och anstränger sig för att de ska känna en närhet till klubben.
Leksand har gjort samma ekonomiska resa som Rögle (men ligger en bra bit före). Omsättningen har ökat från 30 till 120 miljoner de senaste tio åren. Rögle har att lära här också, Leksand drar in massor av pengar på icke hockeyrelaterad verksamhet (fastigheter till exempel) och att ha intäkter på 120 miljoner utan en massa bidragsmiljoner från Hockeyligan är banne mig imponerande.
Men jag tror också att Leksand samtidigt har fattat poängen: utan supportrar är klubben ingenting. Gudarna ska veta att det görs fel i Leksand också, men varje gång jag besöker Ejendals Arena slås jag av att klubben och supportrarna verkar ta sig framåt hand i hand.
Rögle har gjort det bra på sponsorsidan, men på supporterfronten har Rögle en halvsovande björn att väcka. Som utomstående betraktare kan jag känna att det i stället för samsyn finns en liten misstänksamhet mellan lägren. Visst, den gångna säsongen har varit extrem i alla avseenden, men stämningen i arenan har inte alls varit bra (om man mäter med Röglemått) och det är en varningsklocka.
Rögles själ handlar om en kokande hemmagryta. Grytan kokar inte av gammal vana, men den brukar koka om supportrarna känner sig delaktiga, nära och viktiga.
The people´s club-tänket är ingen dum början, tycker jag.
Shit, det blev visst långt. Har ni hängt med ända hit? Delar ni mina iakttagelser eller anser ni att jag ser problem som inte finns?



















18 april, 2010 kl 10:31
Det var inte långt Daniel då ditt resonemang var både intressant och bra. Det är om inte precis så väldigt nära den känslan jag fick när säsongskortet skulle förnyas förra våren. I mitt fall med hela 50% samtidigt som det knappt fanns ett lag och det mörkades med att Kenny skulle sluta. Så kan inte en klubb hålla på om de vill bli ”folkets klubb”.
Report this comment
18 april, 2010 kl 10:50
Jag har ingen direkt uppfattning om Leksand, men din beskrivning av Rögles situation skriver jag under på. Förhoppningsvis har Rögle tagit lärdom av den gångna säsongen och insett varthän det blåser. Helt säker är jag dock inte…En sak som jag däremot är tämligen säker på, är att säsongen 2010/2011 kommer publiken inte att dyka upp per automatik. Glöm att sälja säsongskort utan ett vettigt upplägg & spelartrupp. Att ”tjyvhålla” på obehagliga överraskningar typ Kennys avsked för att på så vis sälja säsongskort – det gör man bara en gång.
Personligen tror jag att resan från hyfsat AS-lag till ES-lag gick på tok för snabbt och gjorde flera nytillkomna passagerare fartblinda. Nu har resan stannat på en mindre önskvärd plats och man behöver lift hem av den trogna skaran av anhängare.
Report this comment
18 april, 2010 kl 10:54
Nämn en ”folkets man” i Rögles nuvarande styrelse/ledning.
Är det inte lite som reklamen ”om jag vinner så delar jag med mig”… jo ända tills man vinner.
Så får det inte bli när man får en ledande position inom en större organisation, ens visioner och vilja att förändra får inte försvinna för att man hamnar i sin egna lilla värld. Publiken är grunden i Rögle, inte spelare, ledning eller någonting annat. Utan folk som går och tittar, inget Rögle. Tänkvärt, men jag tror inte våra stackars bloggkommenteringsrader når fram till de som skulle behöva läsa dem ändå, tyvärr.
Men någonstans sår det kanske ett frö.
Report this comment
18 april, 2010 kl 10:57
Rögle struntar numera i sina supportrar. De vill bara tjäna pengar och riktar sig mer till företag än den ”riktiga supportern”. Men vem står/sitter där när det blåser kallt? Inte är det företagarna med sina kunder. Då helt plötsligt är inte Rögle tillräckligt attraktivt längre.
Rögle måste tänka om, och det NU… Innan det är för sent!
Report this comment
18 april, 2010 kl 11:34
Klart som korvspad att klubben försöker att tjäna så mycket pengar som möjligt. Är ju väldigt mycket det som bygger framgång.
Först klagar folk på att Rögle har för dåligt lag, sen klagar man för att klubben försöker att få in mer pengar för att ha möjligheterna att skaffa bättre lag….hm
Tyvärr försvinner klubbarnas mentalitet allt mer och mer i denna pengastinna värld. Så det gäller att njyta av åren i allsvenskan nu, för här har vi fans chansen att få tillbaka mycket av det gamla Rögle….
Report this comment
18 april, 2010 kl 12:19
29 oktober 2009, hemmamatch mot Linköping. Helt plötsligt när översta raden kommer till sina platser är 4 platser upptagna av funktionärer. Ingen som har meddelat något innan, ingen som är på plats för att informera – 4 villrådiga supportrar med säsongskort (en upp till 20 år) vars platser försvann fick leta lediga platser i närheten, dessutom någon utspridd. Efter diverse fundering från Rögle ifall man gjort något tokigt erbjöds två st plats i logen vid hockeyhörnan och blev bjudna på ett glas vin, de andra två fick inte så mycket som en ursäkt.
I stället för att behandla sina supportrar med respekt och t ex ringa och informera samt fråga valde Rögle att göra bort sig totalt. Som marknadsförare vore det lätt att komma med någon ”förslag på ersättning” ifall man vill ställa upp och hjälpa till vilket jag tror att 100% av dessa supprotrar hade gjort. Så du som förlänger ditt säsongskort, förvänta dig inte att din plats är ledig när du kommer, eller?
Report this comment
18 april, 2010 kl 12:33
Jag tror att du har rätt.
Ståplats är själen enligt mitt menande. Har man då en anställd säkerhetschef som är väldigt tydlig med att de som finns där är patrask, farligt patrask (ja, det är _min_ tolkning av div uttalanden och ageranden från densamme), så bäddar man direkt för fientlighet. Är det dessutom så att föreningens ordförande är fullständigt osynlig och okänd så hjälper det inte till. För att fullända det hela så har det gjorts uttalanden från föreningen som snabbt och lätt sorteras i facket för förvirrat snömos.
Tydlighet är ett nyckelord. Respekt är ett annat. Respekt för det som är Rögle, för det som det betyder att vara Röglesupporter. Respekt för det som är föreningens historia.
Förstår man inte det så kan man driva Rögle BK som vilket företag som helst men då blir resultatet också vilken livlös förening som helst.
Report this comment
18 april, 2010 kl 13:13
Mitt Rögle!!
jag tycker inte att man ska jämföra sig med andra föreningars supporterinställning! En ”identitet” innebär att något är unikt!
I mina ögon har Rögles supportrar ALLTID varit unika!
AIA har alltid förespråkat det ”engelska” uppträdet med bojkott av tifo och trummor med endast SÅNGEN som sitt starka vapen. Det är unikt i sverige idag.
Men.. när Rögle byggde Lindab Arena var det extremt viktigt att behålla ”ljudet” i hallen och man anlitade en akustikexpert som skulle vara med vid bygget.
Det tycket jag är en hyllning till sina supportrar i sig.
Man har kunnat läsa i tidningar ,i tid och otid, intervjuer av spelare som besökt Ängelholm att det är mycket svårspelat men samtidigt roligt eftersom att det är sånt tryck på läktaren!!
Är inte det betyg så vet jag inte vad som är!
Minns en tid då många av rögles styrelse spelade i just rögle 14#hansson 13# Elvenes 20#svensson 3#hedlund…då en reporter frågade hur laget ”laddade” innan match. Stefan Elvenes svarade: -vi brukar släcka ljuset i omklädningsrummet och sitta tysta och lyssna på klacken ovanför.
Sånt ger mig GÅSHUD att läsa..eftersom jag själv stod där uppe och sjöng…
hade rögle haft samma rutin i kvalserien i år så hade vi inte förlorat en enda hemmamatch.
Det är dags att ta tillbaka det som är vårt!!
VÅRT RÖGLE !!!!!
Report this comment
18 april, 2010 kl 13:26
Enligt Sumo så verkar Strömberg vara på väg till Rögle.Mycket bra blogg måste jag säga.Riktigt intressant varje gång,och han tar verkligen reda på saker.Ett sant journalistämne.
Report this comment
18 april, 2010 kl 14:22
Leif Strömberg i Rögle..? Vill minnas att Strömberg uunder sin tid som tränare i Bofors hyste stor aktning för Rögle. Rätt man för Rögle? Hmm…tveksamt, hade nog velat se något ”roligare” namn.
Ett litet tillägg till Daniels inlägg;
Det finns idag en stark koppling mellan ekonomi och sportslig framgång. Ett välfyllt konto är ingen garanti för framgång, men att med en tunn plånbok uppnå mer än tillfälliga framgångar är i princip omöjligt. Åtminstone när det gäller ishockey. ”Kruxet” är väl att hitta en gyllene & balanserad väg mellan fotfolket och välvilliga sponsorer. Båda behövs, det är bara att inse.
Jag tycker att hockey i Lindab Arena är ett prisvärt nöje och har inga större tveksamheter vad det gäller säsongskort. Däremot tycker jag man har rätt att kräva någon form av gehör från oss i publiken. Rim & reson, helt enkelt.
Report this comment
18 april, 2010 kl 14:23
Du har helt rätt Daniel. Precis denna känslan upplever många supporter till RBK idag. Styrelse och ledning har vuxit sig större än klubben. Kjell Nilsson brukade finnas bland vanliga supporters vid matcher och evenemang, då kunde man snacka några ord och det kändes som att man stod närmare klubben. Känns som att Rögle tycker supportrarna bara gnäller men så blir det när man känner sig mindre delaktig.
Report this comment
18 april, 2010 kl 14:56
Mycket bra skrivet Daniel. Tyvärr stämmer detta ganska väl. Rögles ledning och RH verkar sakna förståelse för Rögleandan och fansen. I styrelsen sitter näringslivskillar som antagligen tycker att fansen ska, precis som sina anställda i ”PEAB”, ställa upp på deras planer. Men fansen i Rögle får inte betalt för att göra som styrelsen vill. Rögles kultur och hockeyfilosofi är uppbyggt under 30 år.
Värvningsryktet om Strömberg bekräftar tyvärr detta.
Strömberg står för allt som jag inte tycker om i hockey. Spelförstörande och defensiv hockey. Kommer han är det ytterligare ett tecken på att RH och ledning saknar förståelse för Rögle andan och fansen.
Fy tusan för Strömberg…:(.
Report this comment
18 april, 2010 kl 15:08
I år har inte Lindab arena varit speciellt prisvärt Sjöberg.Trots säsongskort så har jag inte kunnat förmå mig att gå dit alla matcher,långt därifrån.Det måste vara underhållande.Jag saknar också kontakten med styrelsen.De verkar isolera sig och säger ingenting mer än att de inte läser eller tar till sig vad vi fans tycker.Det är tråkigt.Större öppenhet och uppskattning av fansen och att de tar till sig vad vi tycker borde visas.
Report this comment
18 april, 2010 kl 16:08
Håller helt med Preben och hoppas definitivt inte att Strömbergs destruktiva förstörarhockey träder in i Lindab Arena. Övertygad att strumpan fick sparken från Leksand och förmodligen återgång till mer kreativt spel. Hockey skall handla om fart/fläkt/finnesrikedom byggd på positiva spelidéer. Ovanstående kräver tränare med rätt inställning till sporten och som inte endas lever på andra lags misstag. Gällande stöttning av lag i motgång är det bara att konstatera att Leksands supportrars är överlägsna. Om detta är kulturellt betingat eller organisationsmässigt är svårt att avgöra. LIF har ialla tider haft stort publikstöd runt hela landet vilket givetvis ger dem fördelar i sina satsningar. Rögle har inte dem förutsättningarna i dagsläget men med publikt stöd även i motgång och bra kommunikation med fansen kan Rögle lyfta.
Report this comment
18 april, 2010 kl 16:17
Oerhört kloka ord Rooth, med tanke på vilken enorm inkompetens styrelsen visat detta året och även till viss del förra året så är det bedrövligt om man inte nånstans inser detta och istället ber om ursäkt till alla som ÄR Rögle dvs publiken ! Efter alla brytna löfte och ett år där Rögles själ slaktats så borde man ju skärpa till sig och inse att det funkar inte med dödgrävarhockey i Ängelholm, men med nuvarande styrelse och en sådan säkerhetschef så kommer det aldrig bli ett nära samarbete tyvärr !
Och precis när man inte trodde det kunde bli värre så läser jag att Rögle har tagit kontakt med strumpan !!!!!?????? Mannen har ju för fan en lika destruktiv syn på hockey som G.Persson !!Matcherna mellan ssk och RBK var ju dom största sömnpillerna nånsin fram tills ifjor då RBK-Brynäs var ännu värre ! Vad f-n håller ni på med styrele/Hansson, nu får det för he-vete räcka !!
Report this comment
18 april, 2010 kl 16:45
Inte samma drag i arenan som förr?
Stämmer, och det får Rögles sk ledning ta på sig.
En hel säsong fylld av lögner, svek och ett ”agerande” som är minst sagt pinsamt!!
Man höjer säsongskorten med genomsnitt 1000 kr. Innan deadline för betalning har man Enström, Gath, Erkgärds och Högardh klara. Man lovar och garanterar ett bättre lag än förra säsongen. Man ska höja spelarbudget med 5 miljoner, man satsar på slutspel..därav höjda biljett priser. ALLT visar sig vara en enda planerad lögn!
Rögles ledning har pissat oss supportrar i ansiktet för sista gången. Till nästa säsong är det bäst för Rögles ledning att man har en tränare klar, att man kan visa upp ett lag, innan man börjar kräva att säsongskorten ska betalas. Annars lär det bli ödsligt i hallen…..
Report this comment
18 april, 2010 kl 16:57
Nej,nej nej… Inte Strumpan!
Vi alla är överens om att vi fått nog om dödgrävarhockey. Säsongskorten kommer ju inte att sälja som smör om man säger så.
Om RH behöver en referens kan han ju alltid prata med Brendheden. Gissar att han hellre spelar i Åstorp Grizzlys än att spelar under Strumpan igen. Han är och kommer att förbli ett psyko.
Jag blir inte jätteledsen över mellansäsong, bara Rögle får tillbaka sin identitet.
Report this comment
18 april, 2010 kl 18:05
Då jag är Liverpoolare själv så vet jag inte det med att Everton skulle vara folkets lag hehe. Skämtåsido du har verkligen en poäng här Daniel. Vi supportrar måste känna samhörighet & stöd från föreningen för att känna oss som en helhet. Detta gör att stämningen höjs avsevärt i ladan.
Report this comment
18 april, 2010 kl 18:30
Rögle värvar från Troja, Alexander Johansson klar idag enligt Eliteprospects
Report this comment
18 april, 2010 kl 19:00
Du e en jävel på att ”slå hammaren på spiket”. =D Du skriver vad ja tänker men inte kan få fram, kan bara hålla me dig till 100 procent.
Report this comment
18 april, 2010 kl 19:38
Det blir tack o lov inte Strömberg!! Kommer från en källa som VERKLIGEN borde veta….
Report this comment
18 april, 2010 kl 19:49
Det verkade så på intervjun i varje fall.Vilken källa då?Har man sagt A får man säga B också.
Report this comment
18 april, 2010 kl 19:58
Om det visar sig att källan har fel kommer jag utan problem hänga ut den(men det kommer ej hända), DET kan jag lova ! Men som sagt Strömberg kommer INTE träna Rögle!
Report this comment
19 april, 2010 kl 08:57
Hej alla Grönvita bröder.
här har gnällts slitits hår och fällts tårar hela detta året.
Jag har varit en som gnällt på vissa spelare.(torpen Glimenvall)
Skall börja med att lyfta på hatten och berömma Glimenvall för hans spel i kvalserien…Bra jobbat.
Vad Rögle ledningen skulle göra är som Detroit gjort.
Dom har ”Hockeytown”..
Dom har cafe`och snabbmat ställen som suportrarna kan träffas och sörja/fira.
Gör Ängelholm till ett ”Hockeytown”.
Här kunde man visat filmer om när Rögle slog Malmö och deras två matcher när dom tagit klivet upp.
Kan ju även visa repriser på matcher..
Att vi blir av med en massa spelare skall vi inte sörja..
De flesta har inte haft kvalite nog för elitserien.
Nu hoppas jag att dom fixar en första målvakt (för bevisligen har det varit en av våra svagaste länkar)
Tillsammans kan vi göra det bästa av en fruktansvärd säsong..
Vi är många nog som har våra hjärtan i Rögle
Report this comment